Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Återgången till gemensam arbetsplats ställer nya krav på uppförande.”

Många svenskar är på väg tillbaka till kontoret, kanske efter en lång period med arbete på distans. Det kan vara på sin plats med en påminnelse om skörheten i samspelsmönstren på jobbet. Organisationskonsulten Anders Rydell ger här fem användbara tips.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Kontoren kan snart vara mer eller mindre fulla av jobbande medarbetare igen.

Bild: Jonas Ekströmer/TT

Annons

När vi för drygt ett år sedan blev tvingade att börja arbeta under restriktioner, inte sällan på distans, var det en del som upplevde detta som stressande, ensamt och bökigt. Andra upplevde det mer som en befrielse, en känsla av frihet där stressen snarast minskat, exempelvis till följd av att man kunnat spara tid och energi som man tidigare lagt på att pendla till och från kontoret. Nu ser det ut som att det är många som återigen står inför förändringar i sin arbetstillvaro. Man ska tillbaka till kontoret efter en lång period av arbete på distans.

Även om många arbetsgivare också fortsättningsvis sannolikt kommer att erbjuda medarbetare att jobba på distans, helt eller delvis, så är det nog att förvänta sig en återgång till mer traditionsenliga arenor för arbete, samspel och kommunikation, något som många troligen längtar efter men som också kommer att ställa krav på ett slags återanpassning.

Annons

För att inte trilla in i gamla och kanske konfliktkantade hjulspår kan det vara på sin plats med en påminnelse om skörheten i våra samspelsmönster på jobbet. Vi kan naturligtvis inte trolla bort interpersonellt krångel helt och hållet men vi kan sannolikt bli bättre på detta med kommunikation och samspel.

Annons

Den gamla slagdängan om att vi är vuxna människor och att vi därför borde kunna förebygga och lösa konflikt är lika verklighetsfrånvänd idag som den alltid har varit. Är det något världshistorien lärt oss så är det väl att vuxenhet på papperet inte är en garant för att saker och ting blir lösta, i alla fall inte på ett smidigt och hälsosamt sätt. Istället ser vi hur rapporter om stress, utmattning och kränkningar i arbetslivet mer eller mindre står som spön i backen.

Nedan följer fem stärkande påminnelser inför återinförandet av arbetsplatsförlagd arbetstid, med fokus på samspel och kommunikation.

1. Använd dina kommunikationstalanger smart. Vi har alla olika talanger när det gäller kommunikation och samspel. Vissa är bra på att sätta gränser, vissa är bra på att be om hjälp, vissa är bra på att kläcka nya idéer och så vidare. Använd gärna dina talanger, de är sannolikt hjälpsamma, kanske både på och utanför jobbet. Var dock uppmärksam på risken för överslag, det vill säga när talangen går över styr och ställer till det: Gränssättandet leder till distansering, hjälpsökande tippar över i hämmande osäkerhet, idésprutan glömmer bort att avsätta tid för själva genomförandet, det blir så kallat ”mycket snack och liten verkstad”.

Annons

2. Undersök. Inte sällan uppstår konflikter ur rena missförstånd. En vanlig orsak till missförstånd är detta med intentionsinbillning, vilket innebär att man inbillar sig vad andra tycker, tänker, känner och menar. Helt utan att ha undersökt om vi förstått rätt eller inte. Har man då inbillat sig att en kollega eller chef har onda intentioner så är det lätt hänt att man går i försvar, kanske själv börjar uppträda otrevligt, spydigt och arrogant, som ett skydd mot den inbillade ”attacken” utifrån. Ett tips är att försöka undersöka om inbillningen stämmer innan man går i försvar eller till motattack.

Annons

3. Sammanfatta. En annan strategi för att förebygga missförstånd är att som sändare av information faktiskt be mottagaren sammanfatta vad hen uppfattat som det huvudsakliga budskapet i informationen. Ofta glömmer man bort att be om detta och som mottagare är det lätt hänt att nicka medhållande eller på annat sätt ge uttryck för att man är med på banan, vilket man kanske inte är. Att be mottagaren sammanfatta blir hjälpsamt för båda parter, då sändaren så klart vill få fram sitt budskap som tänkt samtidigt som mottagaren i de allra flesta fall naturligtvis vill förstå vad som sägs.

Annons

4. Välj passande bemötande. De flesta vill sannolikt ge sina kollegor och klienter ett gott bemötande. Ibland kan det dock, som bekant, vara svårt att veta vilket typ av bemötande som passar eller efterfrågas. Här kan man tala om ett bemötandets vägskäl. Vill personen i fråga ha någon som lyssnar och bekräftar? Eller kanske rådgivning och förslag? Eller kanske rent av lite utmanande diskussion? Försök välja rätt i bemötandets vägskäl. Att komma med råd till någon som bara vill prata av sig är inte poppis. Ej heller att bara humma bekräftande i samspel med någon som är ute efter en utmanande samtalspartner.

5. Samarbeta bara när det behövs. När ska man jobba i team? Svaret på den frågan finns någonstans i svaret på frågan om hur högt det interna beroendet är på arbetsplatsen: Vilka lägen behöver man varandra för att leverera goda resultat? Och vilka behöver då samarbeta? Alla eller bara några få? Bör vissa arbeta på egen kammare för bästa resultat? Detta är frågor man bör ställa sig som team- eller enhetschef. Då teamarbete är svårt och kräver träning bör man säkerställa att man inför teamarbetesprincipen endast där den verkligen behövs. Fika, skoja och gå på AW kan man göra oavsett.

Annons

Annons

SKRIBENTEN

Anders Rydell, leg psykolog, specialist i organisationspsykologi och verksam som organisationskonsult. Han är aktuell med boken Arbetet på jobbet – om bök och bröte i arbetslivet, Natur & Kultur, 2021.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy