Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Elsparkcyklar

Elsparkskaoset begränsar livet: ”Oacceptabelt”

Felparkerade elsparkcyklar har begränsat livet för synskadade Mackan Andersson och andra funktionshindrade Malmöbor. Nu får de en ursäkt av kommunalråd Roko Kursar (L): – Det är oacceptabelt och jag hade önskat att den här situationen aldrig hade uppstått.

Mackan Andersson är inbjuden till kommunalråd Roko Kursar (L) för att diskutera elsparkcyklarna, som parkeras i vägen för funktionshindrade. I bakgrunden på Roko Kursars kontor i stadshuset: Bertil Gadös ”Möte vid gränsen”.

Bild: Therese Thomasson

Annons

Mackan Andersson som är synskadad ramlade på en slängd elsparkcykel på väg till jobbet i april och skadade sig allvarligt i axeln, armbågen och handen, som förlorade känseln.

– Jag vet att jag låter bitter och arg, men det är jag som måste överleva i stan. Rent fysiskt. Sedan vet jag inte om jag kan komma tillbaka till mitt jobb nu när jag är skadad. Kan jag inte det är det kanske slutjobbat för mig, säger Mackan Andersson.

Han är inbjuden till kommunalråd Roko Kursar (L) på Stadshuset. Ämnet som diskuteras är elsparkcyklar.

Annons

– Det är så som du säger: din rätt har tagits ifrån dig. Från stadens sida vill jag be om ursäkt för att det kunde ske. Varken jag eller någon annan kunde förutse det här fenomenet och hur det skulle påverka samhället, säger Roko Kursar.

Annons

För ett par veckor sedan blev Mackan Andersson opererad i handen, nu går han med ett stödbandage om handen och kan använda sin vita käpp igen.

– De är helt fantastiska på handkirurgen. De berättade att för 30 år sedan hade det inte funnits något de hade kunnat göra. Nu var det en dagoperation. Det blev klart på en timme, säger han.

Nu återstår sjukgymnastik och en ytterligare undersökning av neurologen.

Mackan Andersson jobbar som officer i Frälsningsarmén.

– Jobbet är en blandning mellan att vara präst och socialarbetare. Jag är sjukskriven nu. Jag kan inte använda handen för att läsa punktskrift i bibeln och jag kan inte packa matkassar, säger han.

Han hoppas att han blir helt återställd. Arbetslösheten är hög bland synskadade – 50 procent.

”De säger att det finns en dialog mellan företagen och funktionsrättsorganisationerna. Men det händer inget. Vi får bara höra: 'Nu har vi hört vad ni har att säga'. Sedan nästa månad finns det 2000 fler cyklar på stan. Jag är rätt desillusionerad”, säger Mackan Andersson.

Bild: Therese Thomasson

Ända sedan elsparkcyklarna gjorde sitt intåg i Malmö för fyra år sedan har de ställt till problem för Mackan Andersson och andra synskadade, berättade han för Roko Kursar.

– Jag minns att jag stod vid julgrytan när man började köra elsparkcyklar. Redan den första månaden hade jag blivit påkörd en gång och gått in i en felparkerad elsparkcykel.

När cyklarna ligger ner på gångbanor och trottoarer är de svåra att upptäcka för en synskadad som bara har en vit käpp som hjälpmedel. Elsparkcyklarna är också ett hinder för andra som använder rullstol eller rullator.

– Min erfarenhet är att det väller ut fler och fler cyklar på stan. Man kan inte gå ut någonstans utan att gå in i en cykel. För oss med funktionshinder har de områden vi kan röra oss på krympt, säger Mackan Andersson.

Annons

Annons

Flera av hans vänner har helt enkelt slutat att gå ut.

– Det är fullständigt oacceptabelt, tycker Roko Kursar.

Sedan elsparkcyklarna infördes har Malmö stad tagit beslut om att företagen måste ha tillstånd för att hyra ut dem. Det beslutet har inte begränsat vare sig antalet cyklar eller antalet felparkeringar.

– Avgifterna har inte löst problemet. Jag hade hoppats att det skulle ha varit lite bättre, men det är fortfarande en oacceptabel situation med slängda cyklar på gångbanan, säger Roko Kursar.

”Tillgänglighet är en rättighet, otillgänglighet innebär ett orättvist samhälle. Vi tar det här på högsta allvar”, säger kommunalrådet Roko Kursare (L), kommunalråd med ansvar för funktionsstöd.

Bild: Therese Thomasson

Roko Kursar håller med om det har tagit tid för politikerna. Först fungerade inte tillståndsbeslutet som det var tänkt, sedan inväntade Malmö stad en utredning från Transportstyrelsen. Den kom i våras och rekommendationen var att sparkcyklar skulle kunna upphandlas av kommunen.

– Det är som du säger. Din rätt att röra dig fritt har tagits ifrån dig. Från stadens sida vill jag be om ursäkt för detta, säger Roko Kursar.

– Jag accepterar ursäkten, men jag har svårt att se att man tar det här på allvar, säger Mackan Andersson.

I augusti gav tekniska nämnden i uppdrag till fastighets- och gatukontoret att utreda särskilda parkeringszoner för elsparkcyklar, om elsparkcyklar ska upphandlas och om att införa ett maxtak för hur många elsparkcyklar som får finnas

Annons

– Vad är det för tidshorisont innan ett sådant beslut kommer? undrar Mackan Andersson och fortsätter:

– Varför kan man inte redan nu använda de lagar som finns? Elsparkcyklisterna bryter mot trafikreglerna. Bilar som har parkerats fel får p-böter. Vi har ju också lagar om nedskräpning. I Växjö har politikerna bestämt sig för att de inte ska ha elsparkcyklar alls.

Annons

Under de senaste tre åren har till exempel bara 100 felparkerade elsparkcyklar transporterats bort, och det kostar bara 150 kronor för bolagen att lösa ut dem, berättar Mackan Andersson.

– Varför lyfter du inte bara luren och beordrar ut p-vakterna?

Roko Kursar vet inte när utredningen är klar, tidigast om ett par månader. Tyvärr kan han inte som kommunalråd med ansvar för funktionsstöd mana på Malmös p-vakter.

– Jag önskar också att vi bara hade kunnat trycka på paus, men det är ingen tröst för dig. Politikerna som fattar beslutet vet inte de juridiska förutsättningarna för hur regleringarna ska se ut och därför måste förvaltningen utreda dessa innan. Och jag kan inte lyfta på luren och beordra ut p-vakter. Jag har inte den beslutsrätten.

Mötet slutar med att Roko Kursar och Mackan Andersson bestämmer sig för att hålla kontakten. Kanske kan Mackan Andersson hjälpa till att komma tillrätta med felanmälningarna till kommunen? Idag vill kommunen till exempel veta vilket bolag som parkerat fel. Det är svårt att avgöra, när man är blind.

Efteråt promenerar Mackan Andersson genom stan för att fika med arbetskamraterna på Frälsningsarmén.

– Det känns bra att han lyssnar. Men jag känner mig ändå uppgiven. Jag är trött på att höra att det kommer ett besked senare, säger han.

Annons

Roko Kursar och Mackan Andersson på stadshuset i Rokos kontor för att diskutera parkeringsproblemen med elsparkcyklar. Målningen på väggen: Fredriksberg av Jules Schyl.

Bild: Therese Thomasson

Läs mer

Malmöbor kräver: Stoppa parkeringskaoset med elsparkcyklarna

P-zoner för elsparkcyklar kan införas nästa sommar

Elsparkcyklarna hindrar synskadade Mackan Andersson att röra sig tryggt

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy