Annons

Annons

opinionMalmö

Aktuella frågor
”Enkelrikta gator så att cyklarna får ta plats.”

Satsningar som gör det lättare att cykla är en viktig del i en grön och företagsvänlig politik för en levande stad. De partier som nu styr Malmö, Socialdemokraterna och Liberalerna, är för saktfärdiga. Det skriver Martin Molin och Henrik Malmberg, Centerpartiet.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bilden är ett fotomontage. Så kan det, enligt Martin Molin och Henrik Malmberg, se ut om Centerpartiets förslag att enkelrikta Södra Förstadsgatan och göra en cykelbana blir verklighet. Montage: Lovisa Marcus

Annons

Malmö har länge varit känt som en av Sveriges bästa cykelstäder, med många placeringar i Cykelfrämjandets topplista. Till viss del är det välförtjänt; mycket i Malmö ligger inom cykelavstånd, det finns få uppförsbackar och i nya stadsdelar byggs kilometervis av cykelbanor varje år.

Politiker och kommunala tjänstemän är också bra på att sälja in bilden av Malmö som Sveriges cykelhuvudstad, inte sällan jämförs Malmö med städer som Amsterdam och Köpenhamn. Men frågan är om de som bor i de båda städerna håller med, för även om Malmö växer med nya, cykelvänliga stadsdelar så är stora delar av staden ganska cykelovänlig med brist på cykelbanor.

Samtidigt börjar allt fler Malmöbor att cykla, enligt statistik från Malmö stad. Det beror dels på att Malmös unga befolkning är mindre benägen att ta körkort idag än förr, dels på att elcyklar och andra tekniska innovationer lett till att såväl arbetspendlare som äldre har insett att cykeln är ett möjligt alternativ för dem. Cykeln ger frihet som gör hela staden tillgänglig för en grupp som inte kan eller vill köra bil. För Centerpartiet i Malmö är det därför viktigt att alla ska känna sig trygga när de cyklar, ingen ska känna sig begränsad av att cykelvägar saknas till jobbet, till butiker eller till vänner.

Annons

Annons

I Malmös innerstad, med smala gator som byggdes långt innan det blev vanligt att cykla, är bristen på cykelbanor som mest påtaglig. Det begränsar både människors möjlighet att ta sig fram på cykel och butikernas möjlighet att få fler kunder. Undersökningar, till exempel från Handelns utredningsinstitut, visar att cyklister tenderar att handla mer lokalt än bilburna kunder, och att ökad tillgänglighet med cykel därför leder till ökad omsättning.

För att underlätta för ett mer levande centrum vill Centerpartiet se en satsning på nya cykelbanor i centrala Malmö, inte bara på cykelbanor som kräver långa utredningar och dyra ombyggnationer, utan också enklare cykelbanor som snabbt kan komma på plats – utan långvariga vägarbeten med avstängningar och blockeringar som snabbt blir förödande för handel och företag. Ett lätt sätt är att enkelrikta gator för bilar så att ett körfält kan omvandlas till cykelbana. Det är en vanlig lösning i bland annat Nederländerna, och om Malmö på allvar vill kunna jämföra sig med Amsterdam måste cyklarna få ta plats.

Som en första åtgärd föreslår Centerpartiet att enkelrikta Södra Förstadsgatan, mellan Friisgatan och Möllevången. Det skulle ge plats åt en cykelbana så att även cyklister kan ta sig till butikerna på ett smidigt sätt, samtidigt som utemiljön blir bättre för både butiker och boende. Men varför inte ta bort bilarna helt? Eller bygga cykelbana på parkeringsplatserna intill trottoarerna för att slippa enkelrikta gatan? Svaret är att handeln i centrum ska vara tillgänglig för så många som möjligt.

Annons

Annons

I Centerpartiets vision av Malmö ska innerstaden växa med fler gågator och torg, men också med stadsmässiga gator där biltrafik och parkering får finnas så länge de kan samsas med cykelbanor, uteserveringar och fler träd. Det finns inget egenvärde i att bygga bort biltrafiken överallt, så länge det utrymme bilarna tar inte tar står i vägen för en levande och attraktiv stadsmiljö.

Satsningar som gör det lättare att cykla är en viktig del i en grön och företagsvänlig politik för en levande stad. De partier som nu styr Malmö, Socialdemokraterna och Liberalerna, är för saktfärdiga. De väljer att prioritera utbyggnad av cykelbanor i nya stadsdelar där de slipper intressekonflikter. Ett uppväxlat tempo för fler cykelbanor i hela Malmö är något Centerpartiet kommer att arbeta för både inför och efter valet. Lär av Köpenhamn och Amsterdam, och låt cyklarna ta plats.

SKRIBENTERNA

Martin Molin, Centerpartiets talesperson i Malmö när det gäller stadsbyggnads- och miljöpolitik.

Henrik Malmberg (C), ledamot i Malmös tekniska nämnd.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy