Annons

Annons

Lomma

När höstmörkret faller stundar båttjuvens högsäsong

Mörka kvällar och avfolkade hamnar gör hösten till tjuvarnas högsäsong.

Per Andersson har förgäves försökt starta brottsförebyggande samverkan bland båtägarna i Lomma hamn.

– Ja, jag är orolig för att råka ut för stöld igen. Och jag vet flera som gett upp båtlivet på grund av oro för stölder.

Mörkt och tomt på folk i hamnen i Lomma.

Bild: Mats Amnell

Annons

I Lomma hamn finns ungefär 840 båtplatser. Varje år drabbas båtägare av stölder och skadegörelse.

Ibland försvinner hela båtar. Oftare handlar det om utombordsmotorer eller annan utrustning. Problematiken är likartad i andra hamnar i Skåne.

Möjligheterna till förtjänst för tjuvarna är goda. Större båtar kan vara värda miljonbelopp och nypriserna för utombordsmotorer ligger från cirka 10 000 kronor och upp till flera hundra tusen beroende på storlek.

En sökning bland tingsrättsdomar ger ett axplock av skånska exempel under senare år.

Natten till den 1 april 2017 sover en båtägare tungt hemma i villan i Lomma. Utanför på uppfarten står en trailer med en båt värd mellan 250 000 och 300 000 kronor.

Samtidigt är två män från Åstorp på väg söderut i bil. Båda ha långa brottsliga karriärer bakom sig.

Annons

Allt är förberett. Båten utvald och låset till trailern avklippt i förväg. Nu är det bara att koppla på trailern och köra.

Men tjuvarna har otur. En kort stund senare upptäcker en väktare ekipaget parkerat utanför en uppställningsplats för båtar. Han blir misstänksam, parkerar så att han blockerar vägen för tjuvarna och larmar polis.

Annons

De två männen grips och döms så småningom till vardera sex månaders fängelse för grov stöld.

När mörkret faller avfolkas småtbåtshamnen. Istället öppnas möjligheter före tjuvar som vill stjäla motorer, utrustning och ibland hela båtar.

Bild: Mats Amnell

Mats Trulsson vid polisen menar att stölderna begås både av utländska ligor och av inhemska brottslingar.

– Det internationella nätverken stjäl främst båtmotorer. Lokala förmågor som ofta behöver finansiera ett missbruk tar kanske mer elektronik och annan lättare utrustning, säger han.

Annons

Ytterligare några skånska exempel visar på variationen i metod och stöldgods:

• Två män grips med en stulen motorbåt på en trailer norr om Helsingborg. Ägaren har försett motorn med ett larm som även har en inbygd navigator. Signalerna gör att tjuvarna kan spåras.

• Två unga danska män tar sig på vattenskotrar över sundet till en hamn i Landskrona. Här stjäl de en båt som tas på släp. Men vittnen har larmat polisen som väntar på den danska sidan.

Annons

• I Yngsjö grips tre polska män sedan de flyttat en båt till en undanskymd plats och där börjat montera av utrustning. En spårsändare på båten ger ägare och polis uppgift om var båten fanns.

• I Trelleborg stoppas fyra rumänska män vid färjan i Trelleborg med bilen full av stöldgods, bland annat två båtmotorer som stulits i Limhamn.

Bild: Mats Amnell

Annons

Polis och försäkringsbolag uppmanar båtägare att skydda sin egendom på olika sätt och att samarbeta för att förebygga stölder.

I hamnen i Lomma förekommer detta i varierande grad. Peter Nilsson är ansvarig för båtsamverkan i Lommabuktens seglarklubb.

Samarbetet inom klubben och med polis och trygghetsvärdar inleddes efter en serie stölder för fem år sedan. Dessutom anlitar klubben ett vaktbolag som rutinmässigt bevakar hamnen.

– Men man måste hela tiden påminna och försöka hålla liv i engagemanget, säger Peter Nilsson.

Annons

Båtsamverkan innebär uppmaning om vaksamhet bland medlemmarna och rapportering av sådant som verkar misstänkt.

Via en app kan varningar skickas ut till anslutna medlemmar, kommunens trygghetsvärdar och polisen.

– Jag ska hem nu och skicka ut en notis om en misstänkt bil med personer som verkat väldigt intresserade av båtarna här, säger Peter Nilsson.

Båtsamverkan började för ungefär fem år sedan efter ett antal stölder i hamnen. En av Peter Nilssons uppgifter är att ständigt mana till vaksamhet för att förebygga brott.

Bild: Mats Amnell

Annons

I den kommunala delen av hamnen har Per Andersson förgäves försökt få igång motsvarande samverkan. För honom började det med en stöld.

– Vi skaffade båt för två år sedan. Bara några dagar efter att vi lagt den i vattnet stals motorns växelhus.

Han uppskattar värdet till 27 000 kronor.

– Det är brist på reservdelar. Efter sex sju veckor fick jag tag i ett begagnat växelhus. Men jag vet att det finns de som fått vänta mycket längre, säger han.

Annons

Stölden fick Per Andersson att starta Facebookgruppen Båtsamverkan i Lomma för att få igång ett samarbete kring förbyggande. Förhoppningen var att få båtägare att turas om att rondera i hamnen kvällstid som bryggvakter.

– Det sker på många platser uppåt landet. Men Lomma verkar svårt. När det förra året bjöds in till en träff kom fyra båtägare. En uppmaning i facebookgruppen gav ett enda svar, säger han.

Minnet av stölden sitter i och ger en bitter bismak i glädjen över att ha fritidsbåt.

– Ja, jag är orolig för att råka ut igen. Jag vet flera som gett upp båtlivet på grund av oro för stölder. Har man en utombordare får man nästan räkna med att förr eller senare bli utsatt, säger Per Andersson.

Annons

.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy