kulturDebatt om köpta recensioner

En köpt recension? Nej, det var inget skämt

På Recensionsportalen fick författarna betala för att bli recenserade. En gräns passerades, skriver Oline Stig.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Fram till igår erbjöd Recensionsportalen en betaltjänst att få sin bok recenserad för knappt 7000 kronor.

Bild: Jenny Rydqvist

Annons

Är du författare och deppig över att dina böcker inte får några recensioner? Du är inte ensam. Utrymmet för litteraturkritik i dagspress har stadigt minskat under de senaste decennierna, samtidigt som bokutgivningen bara ökar.

Fram till måndagseftermiddagen, när denna artikel skrevs, erbjöd Recensionsportalen en lösning. För 6 950 kronor kunde du få ditt nyutgivna verk bedömt av någon av portalens kritiker. Vid en snabb genomläsning av recensionerna som låg ute kunde man konstatera att de var välvilliga och positiva i tonen. Omdömen av böcker från traditionella förlag blandades med de som var betalda av författarna själva för att ge nätpublikationen en air av seriositet.

Man kunde tro att det var ett skämt, men det var tyvärr sant. Inom andra yrken är det strikt förbjudet att köpa sig titlar och gott renommé. Inte för författare, tydligen. Det här var den stora snackisen på Bokmässan i helgen. Många var upprörda. Författaren Jack Hildén gick till angrepp mot Recensionsportalen i Aftonbladet den 24/9. Andra var resignerade och hävdade att det bara var en logisk förlängning av hybridförlagens verksamhet. Frågan är hur detta tilltag – om det sprider sig till fler kanaler – kan komma att förändra bokbranschen och situationen för dess huvudaktörer: författare, kritiker och läsare?

Annons

Annons

Skärmdump från Recensionsportalen.

För Sveriges yrkesverksamma författare är utvecklingen med betalda kostsamma publiceringstjänster och betalrecensioner förödande om den vinner mark. Många slår knut på sig själva för att kunna leva på sitt yrke: vi bokpratar, undervisar och bidrar på olika sätt till det litterära kretsloppet. Att man ska behöva betala för att ge ut sin bok – i stället för att som inom traditionell förlagsnäring erhålla royalties – är något relativt nytt.

Vissa hybridförlag erbjuder författare publiceringstjänster som kostar sexsiffriga belopp. Nu kunde man också betala för att få dem recenserade. Förutom att författaren riskerar att bli utnyttjad och aldrig får tillbaka en krona i försäljning på sin investering, urholkar det också förtroendet för själva yrket som sådant. Innebär att vara författare att syssla med litteratur eller med personligt varumärkesbyggande?

För litteraturkritiken kan utvecklingen bli lika allvarlig. Vem ska i fortsättningen kunna lita på en kritikers omdöme om man misstänker att hen får sin lön ur författarens egen ficka? Vad ska vi med litteraturkritik till om den bara är förtäckt marknadsföring? Integritet är en kritikers viktigaste valuta – också för att branschen så ofta anklagats för att genomsyras av vänskapskorruption. Om denna farsot sprider sig riskerar det förtroendekapitalet helt att raseras.

Annons

För att inte tala om situationen för läsarna. Var Recensionsportalens affärsmodell ens laglig? I Konsumentverkets regler kring marknadsföring står det att gränsen mellan annonser och redaktionellt material ska vara tydligt angiven. På Recensionsportalen hade läsaren ingen aning om vilka recensioner som var köpta av författaren själv. Man kan fråga sig vilka läsare portalen hade tänkt sig och om den skulle få någon spridning utöver kretsen av närmast sörjande.

Annons

Recensionsportalen drivs av Telegrafstationen, som liksom nättidskriften Opulens ingår i Ekström & Garay, ett hybridförlag som fått stark kritik för sina orimliga avtal och villkor. Förlagets verksamhet tycks i korthet gå ut på att sprida litteratur – och låta författare betala notan. En annan fråga är hur mycket av de 6950 kronorna som gick till kritikern och hur mycket som Recensionsportalen själva valde att behålla.

Det råder ingen tvekan om att litteraturkritiken behöver nya arenor. Det är heller inget konstigt att den söker sig nya vägar. Men detta var verkligen fel väg. Och det är för väl att Telegrafstationen nu insett sitt misstag.

I skrivande stund, på måndagseftermiddagen, når mig nyheten att Recensionsportalen har lagt ned sin betaltjänst. De skriver på sin hemsida att möjligheten att få ett professionellt omdöme om sin bok mot en avgift har utgått. Man kan gissa att såväl den interna som externa kritiken blev för hård. Förhoppningsvis hindrar det andra företag att pröva liknande tricks. Med köpta recensioner hade en gräns för kommersiell humbug passerats.

Oline Stig är författare, litteraturkritiker och ordförande i Författarcentrum Riks.

Nästa artikel under annonsen

Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.