Flera år före coronapandemin lärde Kristofer Lilja och Danial Rashidi känna varandra på Spelens hus på Nobelvägen i Malmö.
– Vi var ett litet gäng som träffades där och testade varandras spelidéer, säger Kristofer Lilja.
Sen började de spåna på idéer tillsammans och nu är deras första spel ute på marknaden – kortspelet Space Race.
– Vi var klara med själva spelet för ett år sedan, sen har mycket tid gått åt till speltest. Det är först då man får veta vad folk tycker funkar och inte. Om någon tar upp mobilen mitt i spelet så vet man att det inte funkar, säger Kristofer Lilja.
Till vardags jobbar Danial Rashidi med dataspelsutveckling, Kristofer Lilja är på fastighets- och gatukontoret i Malmö.
Annons
– Vi har båda gjort det här vid sidan om. Annars jobbar jag mycket med spel där man skjuter, det här är lite mysigare, säger Danial Rashidi.
Annons
Intresset för brädspel, sällskapsspel eller strategispel har de senaste tio åren ökat rejält. Det säger Ulf Magnusson som äger Playoteket i Malmö. I butiken finns mellan 1 500-2 000 olika brädspel – både nya och begagnade.
– Vi märker att folk har fått ett större intresse inte bara för de gamla klassiska spelen som har funnits i fyrtio år, säger Ulf Magnusson.
Under pandemin har det varit en tydlig ökning i efterfrågan på spel för två personer.
– Det är väl i och med att folk har suttit hemma själva, säger Ulf Magnusson.
En liknande trend ser Ola Kronberg, spelinköpare på Science Fiction-bokhandeln i Malmö.
– Det har kontinuerligt ökat med brädspel och framförallt har vi sett en ökning under corona. Folk har inte kunnat gå ut så mycket och då spelar man, säger han.
Ett av deras mest sålda spel under pandemins början var "Pandemic".
– Men även Escape room-spel. Men det har inte varit någon större efterfrågan på partyspel, säger Ola Kronberg.

Spelet är ett strategiskt kortspel, nästa spel blir ett samarbetsäventyr.
Bild: Peter Frennesson
Kristofer Lilja och Danial Rashidis spel är ett strategiskt kortspel för 2-4 spelare som går att beta av på en halvtimme.
Annons
– Vi ville göra ett enkelt och snabbt som samtidigt har en hel strategiska val, säger Kristofer Lilja.
Mest tid har de lagt på att få till reglerna.
– Det måste vara tydligt, säger Danial Rashidi.
– Ja, och det är klurigt, säger Kristofer Lilja.
– Jag är mer på och Kristofer är mer noggrann, säger Danial Rashidi.
Nu när spelet är ute har de börjat jobba med nästa spelprojekt.
– Det blir ett samarbetsäventyr. Men vi är precis i starten, säger Danial Rashidi.