AnnonsCaroli

Färgsprakande nystart ska ge nytt liv åt Caroli

Sedan i våras har ett intensivt förändringsarbete pågått på och runt Caroli köpcentrum för att skapa en levande handelsplats med genuin kvarterskänsla. Den långsiktiga detaljplanen inkluderar både utomhus- och inomhusmiljöerna och siktar på att Caroli ska utgöra en positiv kraft i kvarteret. Med en ny food court, fler butiker, ett utökat serviceutbud samt en unik etablering av Skånes största kvalitetsoutlet blir Caroli en destination att vallfärda till.

Rufus Björk, fastighetsförvaltare på Klövern som äger både köpcentret och Carolikyrkan.

– Under det senaste året har vi utvecklat Caroli som destination. Vi har hittat centrets egen nisch i Malmös myller av köpcentrum och handelsplatser. I höst blir det en unik plats att besöka med vår nya outletdestination, Nordic Outlets Malmö, som slår upp portarna den 29 oktober, berättar Rufus Björk, fastighetsförvaltare på Klövern som äger både köpcentret och Carolikyrkan.

En plats där grannar möts

Kvarteret runt kyrkan och köpcentret är en naturlig samlingsplats för dem som bor och arbetar i närheten. Genom att framhäva kvarterets unika värden vill Caroli skapa en öppen atmosfär där vardagens konsumtion kan kombineras med andra viktiga mervärden i tillvaron, som tillexempel gemenskap, delaktighet och trivsel. Färgpaletten som präglar Carolis kommunikation är lokalt förankrad och består av färger som är förknippade med Malmö.

– Färgerna kommer att skifta beroende på säsong. Höstens färger består av sprakande och hemtrevliga nyanser. Det är guld, husbrunt, chockrosa och himmelsblå. Det händer saker varje dag på Caroli så kom gärna in och se dig omkring om du har vägarna förbi, uppmanar Rufus Björk.

Besökare kommer att skönja förvandlingen när de promenerar genom köpcentret. De nya kundtoaletterna blir färdiga i mitten av november, Nordic Outlets Malmö växer fram i den norra delen av huset, och skyltar och inredning i Carolis nya färgskala börjar komma på plats. Uppfräschningen av food courten kommer att ske etappvis efter årsskiftet.

Malmös nya solsida

Under sommaren har det soldränkta torget vid södra entrén väckts till liv. Planerna på längre sikt är att det ska bli ett folkligt torg omgivet av lummig växtlighet, vacker konst, mysiga butiker samt ett flertal restauranger och uteserveringar där besökare kan stråla samman. En urban oas i kvarterets hjärta där besökare kan umgås, äta gott, handla eller bara njuta av solen. Terese Nilsson Björling är centrumprojektledare på Caroli. Hon ansvarar för Klöverns uthyrning i huset samt är hyresgästernas högra hand och bollplank. Här berättar hon om förändringsarbetet som är på gång just nu på Malmös nya solsida.

Terese Nilsson Björling från Popup Agency, uthyrningskonsult och centrumprojektledare på Caroli.

– Den första insatsen var att vi satte upp chockrosa bord och bänkar runt entrén vid Rundelsgatan som har lockat många förbipasserande att slå sig ner för en pratstund eller fika i solskenet. Flera av Carolis populära verksamheter har flyttat söderut i huset för att göra plats åt Nordic Outlets Malmö, vilket har skapat en riktigt härlig känsla som vi vill värna om och bygga vidare på, säger Terese Nilsson Björling.

Folkkärsymbol rymmer stora drömmar

Caroli kyrka är en bekant del av Malmös skyline, men var i akut behov av en omfattande renovering när Klövern övertog driften. Efter en kärleksfull upprustning av kyrkans klimatskal har den anrika byggnaden återställts till sin forna glans och står redo för att rymma verksamheter eller aktiviteter. Visionen är att göra den avkristnade kyrkan tillgänglig för besökare och boende i kvarteret.

– Nu är kyrkobyggnaden äntligen färdig utvändigt och vi planerar för insidan. Det gäller att hitta en verksamhet som gynnar köpcentret såväl som besökare och området runt omkring för att stärka vår östra stadsdel. Det finns en del begränsningar kring vad vi kan och får göra, men vi har massor av idéer och när det gäller drömmar finns det inga gränser, säger Terese Nilsson Björling.

Destination gamla öster

När ombyggnationen är färdig kommer Caroli inte längre att vara ett vanligt köpcentrum, utan en öppen samlingsplats med handelsgator, torg och gemensamma sittytor under tak där konsumtion och möten går hand i hand.

– Caroli kommer få ny frisk luft i lungorna och vi kommer att locka många nya såväl som trogna besökare från Skåne och Danmark. Vi siktar på att återigen bli en knytpunkt där bekanta och grannar möts och där vardagen får lite guldkant, avslutar Rufus Björk.

I samband med den nya satsningen har även hemsidan fått en helt ny look and feel. Där kan du läsa om vad som är på gång på Caroli, få information om köpcentrets butiker och restauranger samt följa nedräkningen till invigningen av Nordic Outlets Malmö.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Sydsvenskans redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan