Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinionSkåne

Aktuella frågor
”Skånes svaghet i förhållande till Stockholm och Göteborg är också en styrka.”

Skåne har recepten för framgång, men kan vårda, utveckla och förstärka dem, skriver Anders Olshov, chef för och grundare av tankesmedjan Intelligence Watch.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Påhoj i Malmö grundades av industridesignern Lycke von Schantz. Kännetecknande för de kreativa företagen i Skåne är att idéerna bakom dem bygger på avancerad kunskap och förståelse för tidens utmaningar. Påhojs kombinerade barnvagn och barncykelsadel är liksom den uppblåsbara cykelhjälmen Hövding sprungen från Designcentrum i Lund, skriver Anders Olshov.

Annons

Skåne är inget finansiellt, politiskt eller industriellt centrum utan måste förlita sig på andra kvaliteter. Under de senaste decennierna har it, programmering och digitalisering blivit allt viktigare parallellt med kunskapsbaserad kreativitet, ofta med inriktning mot hållbara lösningar som minskar miljö- och klimatpåverkan.

Skånes svaghet i förhållande till Stockholm och Göteborg - frånvaron av statlig förvaltning, finansföretag, nationella branschorganisationer och större verkstadsindustrier – är också en styrka. Kreativa talanger sugs inte in i etablerade strukturer, utan står fria att tänka nytt och ta sig an de globala hållbarhetsutmaningarna i sina affärsmodeller.

Att lokalkostnaderna är lägre i Skåne än i Stockholm och Göteborg inbjuder till mer experimentella företag och kulturellt skapande. Entreprenörer behöver ett blandat utbud av lokaler.

Annons

Annons

Kännetecknande för de kreativa företagen i Skåne är att idéerna bakom dem bygger på avancerad kunskap och förståelse för tidens utmaningar.

Hövding och Påhoj, sprungna från Designcentrum i Lund, är i hög grad hållbarhetsföretag. Krockkudden respektive barnvagnen som förvandlas till barnsadel när den fästs på cykeln främjar cykling i en tid då städerna ger gaturummet åter åt invånarna och satsar på att få renare luft.

Havredrycksföretaget Oatly bygger på forskning vid Lunds universitet på 1980-talet, men det är som självsäkert hållbarhetsföretag – att ge lägre klimatavtryck än den konkurrerande mjölken – som det har vunnit massornas gunst.

Matmissionen säljer mat, restaurangen Spill lagar luncher och Rscued gör juice på råvaror som annars hade kasserats. De är alla skånska svar på att mellan 17 och 33 procent av all mat slängs.

Andra företag som hushåller med knappa resurser är Enjay som återvinner energi ur restaurangventilation och Vultus som med hjälp av AI-teknologi och satellitbilder ger lantbrukare information om hur åkrarna ska gödslas, något som minskar kostnaderna för kvävegödsel och miljö- och klimatpåverkan.

Ecolean producerar lättviktsförpackningar av så lite råmaterial som möjligt.

Orbital Systems, som har utvecklat världens första recirkulerande duschsystem, har sin grund i att vatten är en bristvara såväl i rymdfarkoster som i ett växande antal länder och att vi alla slösar med det. Företagets produkter är del av en global lösning på kommande vattenbrist.

Annons

Även på det högteknologiska området är skånska företag ledande. Varför använda sladd när två teknikprylar kan kopplas ihop trådlöst? Det var på Ericsson i Lund som Bluetooth utvecklades.

Annons

Varför låta väktare patrullera när digitala videokameror kan övervaka? Axis var först i världen med en nätverkskamera 1996.

Varför låta en lärare undervisa 25 elever när ett program kan undervisa alla globalt? Akribian låter en app lära barnen matematik baserat på kognitiv beteendeterapi kombinerat med speldesign. Malmös videospelföretag är välkända. Massive med cirka 700 anställda har fått de prestigefyllda uppdragen att producera Avatar och Star Wars.

Skåne har recepten för framgång, men kan vårda, utveckla och förstärka dem.

Skåne attraherar kreativa människor genom att vara attraktivt att bo och leva i, men kan genom att satsa än mer på 15-minutersstaden där alla kan gå från sin bostad till skola, affärer och arbete inom 15 minuter och genom gestaltade livsmiljöer, det vill säga arkitektur, design och form, förstärka denna attraktivitet.

Skåne är välförsörjt med akademiska institutioner och har efter Stockholms och Uppsala län den högst utbildade befolkningen i Sverige. Fortsatt satsning på utbildning och forskning är A och O för de kunskapsbaserade kreativa näringarna. Matematik, digitalisering, hälsa, design, materiallära och hållbarhet är några nyckelområden.

Genom att skapa rätt miljöer kan Skåne både attrahera människor och tillvarata deras skaparkraft i en tid då världen skriker efter hållbara lösningar.

SKRIBENTEN

Anders Olshov, chef för och grundare av tankesmedjan Intelligence Watch som den 28 oktober arrangerar konferensen ”Skånes kreativa näringar” på Plan B på Sofielund i Malmö.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy