Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Burlöv

23-åring från Åkarp skapar hajp på Tiktok – hans bolag omsatte 150 miljoner

Som tonåring reparerade han mopeder i Åkarp. Några år senare hoppade han av gymnasiet. Idag driver Hugo LePrince bolaget Creed Media, som har omsatt 150 miljoner kronor.

Hugo LePrince är en av grundarna till Creed Media, marknadsföringsbolaget som är experter på att nå generation z – personer födda efter 1995. Foto: Privat

Annons

Hugo LePrince är lika delar trött och peppad. Han har precis kommit hem till Östermalm efter några dagars konferens i Åre. Framför en öppen brasa har den 23-årige entreprenören haft långa diskussioner med sina kollegor. Målet är att hans bolag, Creed Media, ska växa under 2022. Och ribban ligger högt.

– Vi gick bra 2021. Till nästa år vill vi dubbla allt igen, säger Hugo LePrince.

Kärnverksamheten i Creed Media är att marknadsföra artister, företag och produkter. Målgruppen är den så kallade generation z – personer födda efter 1995. En generation som Hugo LePrince själv tillhör.

– Vår grej är att hjälpa företag att nå generation z. Jobbet handlar mycket om att se till att en låt eller produkt får spridning genom influencers på Tiktok, Youtube, Instagram och Snapchat. Egentligen via alla kanaler, säger han.

Annons

Annons

– Den äldre generationens största misstag är att göra annonser när man ska marknadsföra något. Ingen vill se annonser. Man vill se underhållande innehåll från personer man känner igen.

Hugos resa med Creed Media går att beskriva som en spikrak raketfärd. Allt började i Åkarp där han växte upp. Som tonåring hade han två stora passioner, mopeder och musik. Tillsammans med pappan reparerade och sålde han mopeder. Senare väcktes intresset för housemusik som han producerade själv. När musiken väl skulle läggas upp på nätet gällde det att skapa ett skivomslag och med det föddes ett nytt intresse.

– Jag lärde mig att göra grafisk design själv. Till slut var det roligare än själva musiken.

Hans nya kunskaper ledde till ett sommarjobb som grafisk designer 2014. Då var han 16 år gammal. Väl hemma i Åkarp igen kom en vändpunkt i livet. Ekonomistudierna på Katedralskolan i Lund kändes inte längre inspirerande, vilket gjorde att Hugo LePrince plockade upp telefonen, ringde till rektorn och meddelade sitt avhopp.

– Min kompis filmade mig när jag snackade med rektorn. Jag kände att jag inte behövde skolan längre för att göra det jag vill. Jag tog mitt pick och pack och stack till Stockholm.

– Den filmen måste jag leta fram någon gång. Den hade varit kul att se.

"Visst har min adress förändrats, vilken bil jag kör och vilken klocka jag har. Men de sakerna definierar inte mig som person", säger Hugo LePrince. Foto: Privat

Annons

Efter det samtalet har den idag 23-årige Hugo LePrince inte blickat bakåt. Först var han inblandad i influencer-bolaget Starflow, men det verkliga lyftet kom när han grundade Creed Media. Sedan starten 2019 har företaget omsatt över 150 miljoner kronor och på kort tid vuxit till en personalstyrka på 60 anställda. Stockholm fungerar som bas, men planer finns på att öppna kontor i bland annat New York, Berlin och Toronto, där man redan har flera medarbetare på plats.

Annons

– Vi har suttit ner och planerat hur vi ska växa och bli 100–200 anställda och öka vår omsättning till 500 miljoner kronor, eller kanske till en miljard.

– Jag är som ett SWAT-team och älskar att lösa stora problem. Det går jag igång på jävligt mycket. Jag vill ha ett konstant flow av problem att lösa.

Nyligen flög Hugo tillbaka till Skåne och Åkarp. Han hade två ärenden. Att ta körkort och att ta en nostalgitripp. Några dagar tidigare hade han blivit nekad att köra upp i Stockholm efter att ha blivit av med sitt id-kort. Turligt nog hittade han en ledig tid i Malmö. Innan uppkörningen slog han vad med sig själv. Om han klarade körkortet skulle han köpa en ny bil.

Samma kväll fick Hugo LePrince sin nostalgitripp när han körde runt i sina barndomskvarter i en BMW 420. De gamla mopederna kändes avlägsna, men minnena närvarande.

– För tre år sedan hade jag inte en krona och nu är jag här. Jag är evigt tacksam för mina föräldrar. De stöttar mig alltid, och jag stöttar dem.

Annons

Fakta

Hugo LePrince och Creed Media

Hugo LePrince är grundare till Creed Media. Han driver företaget tillsammans med Timothy Collins. Strax över 50 procent av kunderna utgörs av skivbolag och artister som vill nå ut till en yngre målgrupp. Bland annat har man jobbat med den amerikanske musikern Trevor Daniel och hans låt "Falling". Idag har den fler än en miljard streamar på Tiktok. På kundlistan finns också företag som MAX hamburgerrestauranger, H&M och L’Oréal Paris.

För sex månader sedan slutade Hugo LePrince att använda sociala medier för privat bruk.

– Jag ville gå in i en bubbla och fokusera på mig själv och mina nära och kära. Sociala medier är fantastiskt, men jag vill må bra i mig själv. Därför är det nej.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy