Annons

Annons

Annons

Annons

kultur

Maria G Francke
Hellre en tomte med vaccinpass än tomtar på loftet

Tescos reklamfilm anklagas för medicinsk diskriminering.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Stillbild ur Tescos reklamfilm, som är den mest anmälda i Storbritannien i år.

Annons

Maria G Francke är medarbetare på kulturredaktionen.

Kommer antivaxxarna att kunna stoppa tomten?

I Storbritannien har en reklamfilm för matkedjan Tesco dragit på sig 1500 anmälningar – fler än någon annan reklam i år – på bara ett par dagar. Enligt de flesta av anmälarna anses den uppmuntra till medicinsk diskriminering.

Till tonerna av Queens ”Don't stop me now” förmedlar filmen glädjeyran över att få fira en proper Christmas. Det är precis så klichéartat som genren påbjuder. Ett smolk uppenbarar sig: tomten riskerar att sättas i karantän när han ska in i landet. Men puh, han visar upp ett covidpass vid gränsen och kan därmed utföra sitt värv enligt plan. Inga barn behöver falla i gråt över en misslyckad jul.

Annons

Annons

Att detta helt odramatiska sätt att placera reklamfilmen i samtiden anses vara så upprörande är ett av många tecken på hur antivaccinationsrörelsen lyckats mobilisera under coronan.

Tvång är tråkigt, men det finns också andra parametrar att ta hänsyn till. Hur skulle det vara med lite mjuka klappar innehållande medmänsklighet och solidaritet under granen i år? Till skillnad från hårda paket av arrogans och egoism?

Att vi vaccinerade förväntas förhålla oss till vaccinmotståndarnas agenda istället för tvärtom är en av de stora ironierna i vårt samhälle just nu.

Till jul önskar jag enbart en sak: fler jultomtar, färre tomtar på loftet.

Inbäddat innehåll

Till toppen av sidan