Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Elsparkcyklar är inte per automatik miljövänliga.”

När elsparkcyklar ersätter resor med till exempel bil och taxi bidrar de till att minska utsläppen och miljöpåverkan blir mindre. Om elsparkcyklarna däremot ersätter promenader eller resor med cykel och kollektivtrafik blir miljöpåverkan istället större. Det skriver Ana Maria Arbelaez Velez och Frans Libertson, doktorander inom industriell miljöekonomi vid Lunds universitet.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

De företag som hyr ut elsparkcyklar vill gärna framställa dem som ett mer hållbart sätt att ta sig fram i städer. Men varken förespråkare eller motståndare till elsparkcyklarna verkar ifrågasätta om påståendet faktiskt är sant, skriver artikelförfattarna. Foto: Javad Parsa

Annons

Bidrar elsparkcyklar till att göra städernas redan trånga gator ännu trängre och farligare eller utgör de ett nytt urbant sätt att förflytta sig? Svaret beror på vem man frågar. 

De företag som hyr ut elsparkcyklar vill gärna framställa dem som ett smartare och mer hållbart sätt att ta sig fram i städer. Men varken förespråkare eller motståndare till elsparkcyklarna verkar ifrågasätta om påståendet faktiskt är sant.

I en pågående forskningsstudie om elsparkscyklar analyserar vi på Internationella miljöinstitutet i Lund deras miljöpåverkan. Tydligt är att flera faktorer måste samverka för att elsparkcyklar ska bidra till ett hållbart resande.

Den största orsaken till elsparkcyklars miljöpåverkan beror på hur de används och hur de förändrar människors resvanor.

Annons

När elsparkcyklar ersätter resor med till exempel bil och taxi bidrar de till att minska utsläppen och miljöpåverkan blir mindre. Om elsparkcyklarna däremot ersätter promenader eller resor med cykel och kollektivtrafik blir miljöpåverkan istället större. 

Annons

En studie gjord i Tyskland som jämförde resvanor före och efter att elsparkcyklar introducerats visade att tre fjärdedelar av resorna med elsparkcykel ersatte mer hållbara transportsätt. 40 procent av resorna ersatte promenader, 10 procent ersatte cykel, och 23 procent ersatte resor med kollektivtrafik. Detta är ett återkommande mönster runt om i världen som har uppmärksammats i flera studier. 

Elsparkcyklarna kan alltså bidra till antingen mer eller mindre miljöpåverkan beroende på hur de används. Med andra ord kan de bara kallas miljövänliga så länge de ersätter andra transportsätt som har större miljöpåverkan.


För att elsparkcyklarna ska kunna stå fulladdade och utplacerade i en stad behövs en service som kör runt och plockar upp, laddar, och placerar ut dem igen. Vår studie visar att denna distribution, för att bidra till så lite utsläpp som möjligt, helst bör ske med hjälp av större elcyklar eller elmopeder, något som redan sker i vissa städer. De företag som hyr ut elsparkcyklar bör också ha fler laddstationer, så att sträckan till den plats där elsparkcykarna placeras ut blir så liten som möjligt.

Elsparkcyklarnas livslängd har också stor betydelse för deras miljöpåverkan.

En studie gjord i Bryssel visade att den genomsnittliga livslängden för elsparkcyklar är 7,5 månader. Att den är så kort beror främst på skador från oförsiktig körning, så som att åka två personer på samma cykel och att köra på dåligt underlag. Den korta livslängden beror också på att elsparkcyklarna ibland blir utsatta för vandalism. 

Annons

Annons

De företag som hyr ut elsparkcyklar bör se över designen så att cyklarna håller längre och därigenom minskar deras miljöpåverkan. Företagen bör också fundera på hur de kan använda reservdelar från gamla elsparkcyklar för att minska sin resursanvändning. Kunderna å sin sida behöver uppmanas till mer varsam hantering av elsparkcyklarna.


Vi vill gärna uppmuntra smarta innovationer som bidrar till att minska resandets miljöpåverkan, men elsparkcyklar är inte per automatik miljövänliga bara för att någon påstår det. 

Nya transportmedel måste ha lägre miljöpåverkan än de alternativ de ersätter, annars stjälper de snarare än hjälper omställningen till ett hållbart samhälle. De företag som hyr ut elsparkcyklar bör därför fundera på hur de i större utsträckning kan uppmuntra människor att byta ut bilen mot elsparkcykel, inte promenaden, cykeln eller bussen.

SKRIBENTERNA

Ana Maria Arbelaez Velez och Frans Libertson, doktorander inom industriell miljöekonomi vid Lunds universitet.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy