I november ställde sig kommunstyrelsen bakom att alla Malmö stads runt 28 000 anställda kan hyra en cykel genom sin anställning.
Hyreskostnaden dras direkt på lönen från kommunen. Prislappen sträcker sig från 62 kronor i månaden efter skatt för en enklare ”vanlig” cykel på två hjul upp till över 400 kronor för en avancerad elcykel.
Annons
Annons

En hel del Malmö stad-anställda tog en lunchpaus på onsdagen för att bekanta sig med de cyklar de kan få hem, mot ett avdrag på månadslönen.
Bild: Hussein El-Alawi
Lådcyklar finns också i sortimentet.
I ett första skede har Malmö stad-anställda möjlighet att teckna avtal fram till 17 december. De cyklarna kommer att hemlevereras under januari.
Efter tre år har de Malmö stad-anställda som hyr cyklarna möjlighet att lämna tillbaka dem, eller köpa loss dem.
På onsdagen visades en del av cykelutbudet framför Stadshuset.
Bland guiderna för cykelsugna Malmö stad-anställda fanns representanter från upphandlade cykelföretag – och såväl kommunstyrelseordföranden Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) som stadsdirektör Andreas Norbrant.
Malmös tyngsta politiker kommer själv inte att teckna något cykelavtal. Detta eftersom hon inte får göra det.
– Politiskt förtroendevalda ingår inte. Men jag cyklar ofta ändå, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
– Det glädjer mig att intresset verkar vara stort. Redan de första dagarna tecknades 400 cykelavtal.

David Eriksson jobbar på Malmö kulturskola – och kom till Stadshuset för att tita på en hopfällbar mindre elcykel som han är sugen på att hyra.
Bild: Hussein El-Alawi
Annons
Strax intill står David Eriksson och känner på en mindre, hopfällbar elcykel.
Han cyklar redan nu oftast till jobbet på Malmö kulturskola, men är sugen på att teckna avtal kring den lilla elcykeln.
– Det är smidigt att man kan vika ihop den. Då tänker jag att jag kan bära med den in hemma också, säger han.