Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Sluta bromsa duktiga elever.”

Det är inte ovanligt att särbegåvade elever inte upptäcks, eller misstas för att vara lågbegåvade. Det sker därför att de inte sällan blir skoltrötta eller uppvisar ett lågt engagemang – ofta på grund av avsaknad av stimulans, skriver Nyamko Sabuni, partiledare för Liberalerna.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Häromdagen besökte Nyamko Sabuni en skola i Ängelholm.

Bild: Björn Lilja

Annons

Det är dags att svensk skola ser också särskilt begåvade barn och deras behov. Skolan ska ge alla elever stimulans att utvecklas, oavsett vilken nivå de startar på. Dessvärre är det idag inte lika självklart med särskilt stöd för elever som är högpresterande eller särskilt begåvade.

Elvaåriga Tuva och hennes syster Tilda från Ängelholm är båda särskilt begåvade. Jag fick häromdagen chansen att träffa dem och besöka deras skola. Deras berättelse är viktig för att skapa en skola som fungerar som en språngbräda för alla barn.

Under lång tid fick de inte någon utmaning i skolan. Tuva fick redan i förskoleklass höra att hon skulle ”bromsa in” sitt lärande, som om det finns en bestämd mängd kunskap. Glädjande nog har syskonen nu börjat få undervisning som har anpassats efter deras nivå och behov.

Annons

Annons

Att vissa elever både behöver och kan gå före andra borde vara lika självklart som att vissa elever behöver mer tid och stöd för att lyckas. Alla elever ska ha rätt att stimuleras i skolan, oavsett vilken nivå de börjar ifrån.

Det är inte ovanligt att särbegåvade elever inte upptäcks, eller misstas för att vara lågbegåvade. Det sker därför att de inte sällan blir skoltrötta eller uppvisar ett lågt engagemang – ofta på grund av avsaknad av stimulans.

En likvärdig skola som sätter kunskap i första rummet måste även vara rustad för att hantera, stimulera och undervisa elever med hög akademisk förmåga. På samma sätt som golvet måste höjas, så måste taket krossas. Liberalerna vill:

• Sikta mot stjärnorna. Jantelagen får inte leda till att särskilt begåvade barn inte utmanas och att de nekas chansen att sikta så högt de vill. Därför måste skolor inrätta avancerade spår och avancerade undervisningsgrupper där det finns efterfrågan. Ingen elev ska halka efter – men lika viktigt är det att ingen hålls tillbaka.

• Se och lyft särbegåvade elever. Varje barn förtjänar att bli sett i skolan. Tyvärr får inte många elever som är särskilt begåvade den uppmärksamheten. Särskilda undervisningsgrupper finns idag för elever med särskilda svårigheter. Men direktiven för vilka elever som ska få delta i undervisning utanför sin vanliga klass omfattar inte särskilt duktiga elever. Det vill Liberalerna ändra på.

Annons

• Nationella ämnestävlingar. Idag är det självklart att hylla exceptionella talanger inom idrottens värld. Det är bra att Sverige tar tillvara de fantastiska idrottstalanger som kommer fram och låter dem inspirera andra. Vi vill även lyfta fram och hylla de otroliga begåvningar som finns inom olika skolämnen. Även duktiga elever förtjänar att uppmärksammas. Därför vill vi införa nationella ämnestävlingar, där flitiga elever ska kunna tävla i skolämnen, precis som elever tävlar i idrott. Elever från alla delar av landet ska kunna tävla i sin årskurs mot varandra i olika skolämnen.

Sverige måste sluta bromsa duktiga elever. I Liberalernas Sverige ska ingen elev lämnas efter i skolan och ingen ska hållas tillbaka. Skolan ska vara språngbräda för varje elev, även de som är särskilt begåvade.

SKRIBENTEN

Nyamko Sabuni är Partiledare för Liberalerna.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy