Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Svedala

Paret körde på åtta vildsvin: ”Det var ren tur att vi överlevde”

För åtta månader sedan krockade Nathalie Axelsson och Alexander Blennow med åtta vildsvin på E65:an. Enligt ambulanspersonalen var det ren tur att de överlevde.

Nu kämpar de för att få Trafikverket att göra något åt den olycksdrabbade vägen.

– Jag vill inte att någon ska behöva vara med om det som hände oss, säger Nathalie Axelsson.

Nathalie Axelsson och Alexander Blennow visar platsen där de krockade. Där vildsvinen tog sig upp på vägen finns varken viltstängsel eller räcke.

Bild: Lars Brundin

Annons

Det var en helt vanlig kväll i mars som olyckan inträffade. Alexander Blennow körde parets BMW mot Malmö från Skurup. I passagerarsätet halvlåg Nathalie Axelsson och vilade ögonen, då hon nyligen gjort en laseroperation.

Hon vaknade till av att Alexander skrek, och hann inte reagera innan krocken var ett faktum.

En flock på åtta vildsvin hade tagit sig upp på vägen från skogen, på en plats där varken viltstängsel eller räcke finns.

Alexander Blennow menar att han körde i den tillåtna hastigheten 110 kilometer i timmen, och hann knappt bromsa innan bilen träffade vildsvinsflocken.

– Det var verkligen som att köra in i en betongvägg. Bilen bara trycktes ihop och stannade. Vildsvin har inga reflekterande ögon som många andra djur. Dessutom är de ungefär samma färg som marken och väldigt låga, säger Nathalie.

Annons

Annons

Alexander håller med:

– Det är helt omöjligt att se dem när det är mörkt.

Två av vildsvinen som paret körde på.

Bild: Privat

Paret kunde knappt ta sig ur bilen för att dörrarna hade tryckts in av krocken. När polis och ambulans kom till platsen fick Nathalie och Alexander höra att de haft änglavakt, och tur som överlevde.

Men Nathalie Axelsson ser det inte som tur. Hon arbetar som resande säljare, och färdas mycket på vägarna. Dessutom kör hon motorcykel, och har alltid älskat att köra.

– Nu dras jag med stark ångest över att färdas på den vägen. Något jag tyckte om har blivit så ångestladdat. Det tog flera veckor innan jag vågade åka bil igen efter olyckan.

Hon har fortfarande, åtta månader efter olyckan, problem med smärtor i rygg och nacke. Hon går regelbundet till naprapat och går på smärtstillande tabletter.

– Jag hade inte ont först, jag var så chockad och jag bara skakade. Det var blod och döda vildsvin över hela vägen, fem stycken dog i krocken och en jägare fick skjuta tre som var skadade, säger Nathalie Axelsson.

Parets BMW precis efter att olyckan hade skett.

Bild: Privat

När paret återigen körde sträckan mellan Svedala och Malmö, två månader efter krocken, fick de se att en viltolycka hade skett på exakt samma plats igen.

Annons

– Jag skrek rätt ut och fick panik. Hade vi kommit två minuter tidigare, då hade det varit vi igen.

Annons

Båda tycker att Trafikverket bör vidta åtgärder så fort som möjligt, för att inte fler ska drabbas.

– Det behövs antingen ett viltstängsel, eller en ekodukt eller liknande. Nästan varje gång jag kör på den vägen ser jag att något har hänt, säger Alexander Blennow.

Och det är inte bara Nathalie Axelsson och Alexander Blennow som upplever att vägsträckan är särskilt olycksdrabbad. Kristina Rundcrantz, planerare på Trafikverket, berättar att sträckan mellan Oxie och Svedala ligger på topp tio-listan över mest viltolycksdrabbade sträckor i Sverige.

Men det går inte att lösa problemet så enkelt som att bara sätta upp stängsel menar hon.

– Om man bara har viltstängsel en lång sträcka så kommer djuren att ta sig ut på andra ställen, man flyttar bara problematiken. Det är viktigt att man har en säker passage så att djuren kan komma över vägen, säger hon.

Inom tre år är det bestämt att en utredning av sträckan mellan Oxie och Svedala ska göras, och Kristina Rundcrantz hoppas att det blir redan nästa år.

– Det är en nationellt utpekad sträcka, som är hårt drabbad av viltolyckor. Därför ligger den med i vår plan, säger hon.

Men även om Trafikverket skulle fatta beslut om att vidta åtgärder, kommer det dröja flera år innan en lösning är på plats. Mellan utredning och byggande tar det ungefär fem år, så om Trafikverket beslutar sig för att göra något åt sträckan kan det ta upp till åtta år.

Annons

– Vi är beroende av medel som vi tilldelas av regeringen varje år. Det finns stor problematik här, men det finns också i resten av landet. Man måste alltid prioritera.

Att inget har gjorts tidigare beror på flera saker, enligt Kristina Rundcrantz.

– Det var först i slutet 2019 som vi fick fram vilttäthetskartorna och kunde se hur mycket vilt det fanns. Då fick vi upp ögonen för problemet. Sen har trafiken också ökat, och viltstammarna också, säger hon.

Nathalie Axelsson och Alexander Blennow är tacksamma över att de överlevde. Men varje gång de kör sträckan påminns de om vad som kunnat hända.

– Något måste göras nu. För vad händer nästa gång? Det kommer komma en nästa gång, säger Nathalie Axelsson.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy