Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Svensk lag uppmuntrar till ojämlik sponsring.”

De statliga regelverken kring hur företagen får dra av utgifter för sponsring är förlegade, skriver de tre centerpartistiska riksdagsledamöterna Per Åsling, Helena Vilhelmsson och Aphram Melki.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Att det inte finns en tydlig lagstiftning, ett regelverk, när det gäller sponsring gör att det skapas en ojämlikhet och ojämställdhet mellan kvinnors och mäns, flickor och pojkars idrott, skriver artikelförfattarna.

Bild: Peter Frennesson

Annons

Ett rikt idrotts- och kulturliv är en förutsättning för attraktiva samhällen där människor vill leva och bo.

Idrottsföreningar, stora som små, runtom i landet är i olika utsträckning beroende av sponsring för att kunna bedriva och utveckla sin verksamhet. Att det inte finns en tydlig lagstiftning, ett regelverk, när det gäller sponsring gör att det skapas en ojämlikhet och ojämställdhet mellan kvinnors och mäns, flickors och pojkars idrott.

När företag idag sponsrar idrottsföreningar kan det inte jämföras med hur det skedde för tio år sedan. En vindpinad skylt vid sidan av fotbollsplanen som marknadsför den lokala VVS-firman har kompletterats med att företagets logotype finns med i föreningens nyhetsbrev och på dess hemsida. Företag kan också få hög exponering via inlägg på idrottsföreningars sociala medier som Instagram och Facebook.

Annons

Annons

De statliga regelverken kring hur företagen får dra av utgifter för sponsring är förlegade. Men sanningen är också att svensk lagstiftning uppmuntrar till en ojämlik sponsring mellan elitföreningar och föreningar i lägre divisioner liksom mellan ungdomsidrott och idrott på högre nivå, och mellan herr- och damidrott. Det vill Centerpartiet ändra på. Det är dags att riksdagen inför en modern lagstiftning när det gäller sponsring.

För många företag är sponsring av idrottsverksamhet en viktig del i deras sociala engagemang. Problemet är att det saknas tydlig lagstiftning för hur sponsring ska beskattas.

Det som styr rätten till avdrag är idag ett i hög utsträckning otidsenligt lapptäcke av prejudikat och tolkningar. Marknadsvärde bedömt utefter antalet besökare eller andra mer traditionella parametrar är inte anpassat till vad som numera kan räknas som marknadsvärde. Exponering via sociala och traditionella medier gör att marknadsvärdet inte kan mätas på samma sätt som tidigare.

Idag kan det ur ett varumärkesperspektiv vara precis lika attraktivt för ett företag att sponsra ett allsvenskt herrfotbollslag som damlaget i samma division eller en mindre förening utan elitambitioner. Det sociala engagemanget är allt viktigare för många företag.

Idag bedöms marknadsvärdet i huvudsak genom antalet sålda biljetter om det är en match. Andra utmaningar finns för motionslopp, stora som små, där marknadsvärdet är komplext att bedöma. För företagen är inte alltid ett visst antal fysiska besökare det centrala. Det behöver finnas ett regelverk som belönar socialt engagemang. På så sätt kan Sverige få både en jämlik och jämställd sponsring.

Annons

Annons

Svensk idrott är en viktig och positiv kraft i samhället. Med 3,2 miljoner medlemmar i 20 000 ideella föreningar och 650 000 ledare, skapar idrottsrörelsen en rad positiva bieffekter.

Vikten av att allt fler rör på sig genom olika former av motion behöver knappast bevisas. En befolkning som är frisk och mår bra skapar bättre förutsättningar för välstånd och ökad tillväxt genom minskad sjukfrånvaro, ökad sysselsättning, högre produktivitet och minskade behov av vård och omsorg.

Idrott och motion har betydelse för utövarna och samhället ur många aspekter som inte direkt har med hälsa att göra, inte minst sociala värden som har en särskilt viktig betydelse för unga människor.

Vi tror att det finns en bred samsyn i riksdagen om att det behövs regelverk kring sponsring. Det kan säkert finnas olika åsikter när det gäller detaljer, men i grunden tror vi att alla partier vill att det ska vara jämställt mellan, herr-, dam-, och ungdomsidrott och att landets motionslopp får bättre förutsättningar för sin verksamhet. Därför föreslår vi nu en ny lagstiftning för sponsring.

SKRIBENTER

Per Åsling (C), riksdagsledamot och skattepolitisk talesperson.

Helena Vilhelmsson (C), ersättare i skatteutskottet

Aphram Melki (C), ersättare i skatteutskottet.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy