Annons

Annons

Annons

Annons

Bil & Trafik

Chevan som rullar utan muller

Den som förväntar sig ett vrålande motorljud när Jan Karlander glider kan sluta hålla för öronen. Hans Chevrolet Impala har batterier under motorhuven.

En klassisk amerikanare med ett innovativt drivsystem. Jan Karlander har konverterat sin Chevrolet Impala till eldrift.

Bild: Niklas Gustavsson

Annons

Någon brum från en V8-motor hörs kanske inte, men det finns kraft så det räcker och blir över i Jan Karlanders elkonverterade Chevrolet Impala av årsmodell -66.

Tanken på en konvertering väcktes efter att han köpte en Tesla och fick uppleva hur det var att köra elbil.

– Jag tyckte att det här med eldrift var fantastiskt. Det är lätt att vänja sig av med V8:an, säger Jan Karlander och skrattar.

Inbäddat innehåll

I sin ungdom mekade han gärna, men sedan kom ett långt uppehåll. Samtidigt gjorde det nya med eldrift att något väcktes till liv igen inom honom.

Annons

– Du får en extrem prestanda, säger Jan Karlander från Ängelholm.

Annons

Drivsystemet kommer från en Tesla model S. Själva motorn är placerad bak medan batterierna återfinns under motorhuven. Totalt handlar det om 18 så kallade moduler. Räckvidden på en laddning landar på 20 till 25 mil.

I sin ungdom var Jan Karlanders intresse för att meka med bilar stort. Ett intresse som väcktes till liv igen i och med att de eldrivna bilarna kom.

Bild: Niklas Gustavsson

Just den här Chevan har rullat på Floridas gator.

– Och den har bara gått 7 400 mil. Den har dessutom kvar originallacken, säger Jan Karlander.

Han uppskattar att elkonverteringen gjort den cirka 100 kilo tyngre. Samtidigt upplever han inte att det varit trångt med utrymme i exempelvis motorrummet när den byggdes om. Där finns fortfarande plats över.

Interiören är original till stora delar, men numera finns exempelvis en skärm monterad som visar bland annat växel och räckvidd.

Dekalen på sidan avslöjar vad som döljer sig under motorhuven.

Bild: Niklas Gustavsson

På grund av det nya bromssystemet har fälgarna fått bytas ut till 19-tummare. Original är 14 tum.

Styrservon är elektrisk och värmepaketet har bytts ut samtidigt som hastighetsmätaren numera ”går på gps”.

Ombyggnationen tog cirka ett och ett halvt år.

Under motorhuven på Jan Karlanders Cheva återfinns bland annat batteripacket.

Bild: Niklas Gustavsson

Annons

När Jan Karlander är ute på motorträffar brukar ha få både ris och ros.

Annons

– Vissa är helt anti medan andra tycker det är fräckt, säger han.

Accelerationsmässigt tycker han att bilen ligger nära en Tesla. Och det innebär att det går undan. Effekten ligger på över 1 000 hästkrafter.

– Samtidigt kan motorn bara ta emot 550 hästar, säger Jan Karlander.

Under bakre registreringsskylten brukade tanklocket återfinnas. Idag är det utbytt mot ett eluttag.

Bild: Niklas Gustavsson

Till sin hjälp med det elektriska har han haft Martin Söderlind från Förslöv.

– Vi är nog de första i världen som gör det här med en full size-amerikanare, säger Jan Karlander.

Snart kan den elektriska Impalan få sällskap av ännu en på vägarna. I garaget har nämligen Jan Karlander en Chevrolet Impala från 1964. En bil som stått i öknen i New Mexico och fått en sådan där luggsliten och rostig patina som många älskar. Konvertering till el pågår just nu.

En titt i bagageutrymmet avslöjar bilens drivsystem som kommer från en Tesla model S.

Bild: Niklas Gustavsson

– Jag tycker det är roligt med tekniken och att utveckla delen med elen. Till denna kommer vi att göra ett eget styrsystem.

En spännande detalj är att Jan Karlander på det nya projektet kommer att använda originalväxelspaken.

– På den här modellen är det rattväxel, säger han.

Annons

Tanken är att bilen ska vara klar till sommaren.

Jan Karlander fäller ner bilens sufflett.

Bild: Niklas Gustavsson

Fakta

Electric Impala

Årsmodell: 1966, Chevrolet Impala convertible.

Drivning: Hel bakvagn från Tesla model S inklusive hjulupphängning, drivaxlar, bromsar och elektrisk parkeringsbroms.

Batteripack: 18 stycken LG batterimoduler, litiumjon med cirka 60 volt nominell spänning.

Vikt: 1 940 kilo utan förare.

Räckvidd: 20-25 mil.

Bromsar: Skivbromsar runt om.

Styrning: Elektrisk styrservo med justerbar servoverkan.

Fjädring: Luftfjädring med individuell inställning för varje hjul

Hjul: 19 X 7,5" stålfälgar. Modifierade navkapslar från Chevelle 1966, så kallade ”Dog dish hubcaps”.

Källa: Jan Karlander

Inne i bilen har några moderniseringar gjorts. Samtidigt är det mesta fortfarande original.

Bild: Niklas Gustavsson

Räckvidden vid en full laddning är 20-25 mil.

Bild: Niklas Gustavsson


Annons

Annons

Till toppen av sidan