Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Fyra spår mellan Lund och Malmö

Sprickorna i tågtunneln – Trafikverket bytte till billig och oprövad metod

Den nybyggda tågtunneln i Åkarp är full av sprickor. Problemen försenar hela fyrspårsbygget. Sydsvenskans granskning av händelserna leder tillbaka till ett avgörande beslut – sommaren 2019 bestämde sig Trafikverket och NCC för att bygga tunneln med en billigare metod, som hittills aldrig använts i svenska järnvägsbyggen.

Tunnelns mynningar är inplastade och arbetet står stilla i Åkarp.

Bild: Jonas Nyrén

Annons

Tågresenärerna som vandrar längs makadamstigen på Åkarps provisoriska station får göra det i nästan ett år till. Bilpendlarna som är på väg hem till Åkarp eller Hjärup får köra sina vanliga omvägar.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy