AnnonsThe Point

Så skräddaresyr The Point sina lokaler för hyresgästerna

Fler små rum på kontoret där de anställda kan ta ett snabbt videomöte - och gärna en mer personlig och ombonad inredning. Det är trender som Per-Joel Wessman ser när han planerar och skräddarsyr lokaler för hyresgästerna i The Point i Hyllie.

Per-Joel Wessman, projektchef för Peab Fastighetsutveckling Syd. Foto: The Point

– En del hyresgäster vet precis vad de behöver, men för dem som vill ha hjälp så skissar vi fram en produkt utifrån ett möte med dem. Vi kan ofta hjälpa dem att hitta en yteffektiv lösning, säger Per-Joel Wessman, som är projektchef för Peab Fastighetsutveckling Syd.

Det gör att man kan spara in på outnyttjade ytor som stora konferensrum som bara används en gång i månaden och istället använda hotellet när det behövs. Dessutom är en av The Points hyresgäster coworkingföretaget Regus, som kan erbjuda extrakontor.

Ta en titt på The Points lokaler här – kanonläge i Hyllie

Per-Joel Wessman är projektchef för Peab Fastighetsutveckling Syd. The Points närhet till kontinenten, Malmö city och inte minst grannen - Quality Hotel View är starka kort, menar han. FOTO: The Point

–Då kan man hyra in sig på extra arbetsplatser i samma byggnad vid toppar i verksamheten. Det är bra hjälpmedel hos The Point som ger flexibilitet.

Det har gått trender i hur kontor har utformats: Långt tillbaka hade de flesta egna kontorsrum, sedan blev det bara öppna kontorslandskap, men nu är det mer en mix med tysta projektavdelningar och öppna ytor för teamwork där man träffas och pratar, säger Per-Joel Wessman. Dessutom har den snabba utvecklingen inom digitalisering som skedde under pandemin, påverkat utformningen av kontoren:

– Vi har mycket mer krav på mindre rum där man kan gå in och ta ett snabbt videomöte, istället för stora rum där alla samlas. Och det har ju också en miljöaspekt: Man tar ett möte och kopplar upp sig mot Stockholm istället för att flyga dit.

Många företag vill nu också göra sina kontor mer personliga, ombonade och ge samma känsla oavsett vilket av företagets kontor de anställda arbetar på:

– Vissa använder samma färgpalett på alla sina kontor oavsett om de ligger i Malmö, Stockholm eller Umeå, så att man ska känna igen sig oavsett var man är. De identifierar sitt bolag i formspråket på kontoren för att skapa en gemenskap och yta som personifierar varumärket för dem som arbetar där.

Per-Joel Wessman tror att pandemin har förändrat hur vi jobbar för en lång tid framöver:

– Det vi hör när vi sitter och pratar med kunder är att det kommer fortsätta att vara flexibla arbetstider och placering. Många har saknat att träffa folk och mötas på arbetsplatsen, men man har också vant sig vid flexibiliteten. Att jobba hemma har gjort vardagslivet enklare med förskolehämtningar och liknande, det vill de anställda ha kvar, men samtidigt få mötet med kollegorna.

Per-Joel Wessman jobbar tätt tillsammans med kunderna när det är dags att planera lokalernas uppbyggnad och inredning. FOTO: The Point

Vad är största fördelen med The Point, anser du?

– Vårt läge! Det måste vara lätt att komma in till jobbet, och då är vårt läge perfekt för att pendla med kollektivtrafik, helt invid stationen i Hyllie. Vi har Köpenhamn, Malmö och hela Skåne på nära avstånd. En av våra styrkor är också att vi har konferenshotellet Quality Hotel View bara en hissresa bort.

Här kan du läsa mer om The Point

Inbäddat innehåll

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Sydsvenskans redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan