Annons

Annons

Annons

Annons

Chefredaktör Jonas Kanje

Gratis prenumeration för unga inför valet – så vill Sydsvenskan ta ansvar

Valet är lite som en examen för oss journalister. En av våra absolut viktigaste uppgifter är att hjälpa alla våra läsare att fatta informerade beslut inför den där korta stunden bakom valskärmen den 11 september.

Den som kan sin grundlag vet att den förutsätter en fungerande medievärld i Sverige. I korthet: för att demokratin ska fungera ordentligt krävs oberoende journalistik från medier som inte har någon koppling till staten.

Sydsvenskan och andra seriösa tidningar tar detta på stort allvar. Ni som läser den här tidningen kan dagligen följa den politiska utvecklingen inför valet.

En förutsättning för att det ska fungera är kompetenta journalister. På ren business-svenska: för att journalistiken – och i förlängningen demokratin – ska fungera måste vi tänka på affären.

Annons

För läsaren betyder det att man måste betala för en prenumeration. Sedan några år tillbaka är läsarintäkter den viktigaste inkomstkällan för tidningen. Tidigare var det alltid annonsintäkterna.

Annons

Man skulle kunna se det här som en motsättning. Å ena sidan förutsätter staten/samhället att det ska finnas medier som erbjuder kvalificerad journalistik. Å andra sidan måste vi ta betalt för att överleva, vilket kommer att göra att många väljer bort oss av rent ekonomiska skäl. Ofta utsätts vi också för ett starkt tryck att erbjuda vår journalistik gratis.

Men det finns många saker som är avgörande för samhället som kostar privatpersoner pengar. Alla accepterar vattenräkningen eller att man tvingas betala när man checkar ut med sina matvaror på Ica.

Med det sagt – vi vill göra båda delarna: ta vårt samhällsansvar och driva ett långsiktigt hållbart företag.

Så hur gör man då? Det finns ingen enkel lösning, men ett antal olika frågor att kasta sig över.

• Viktigast: Vi behöver göra den bästa journalistiken.

• Vi behöver presentera och exponera journalistiken både i papper och i digital form på ett sätt som tilltalar många olika grupper i samhället.

• Vi måste bli mer angelägna för yngre vuxna. Ska vi kunna säkra framtiden både för journalistiken och företagen måste vi bli bättre på att både nå ut och göra oss oumbärliga för personer under 40. De kanske aldrig kommer att skaffa en papperstidning men ändå ha stor nytta av den journalistik som vi erbjuder dygnet runt på Sydsvenskan.se.

Annons

Annons

Till detta kommer förstås en vettig marknadsföring och erbjudanden som ger alla chansen att se hur viktigt det är med proffsig journalistik i vardagen.

Och eftersom det är extra viktigt just nu bjuder vi in de yngsta väljarna – alla mellan 18 och 25 – att prova på en prenumeration gratis fram till valdagen 11 september. Jag hoppas att de/ni som testar får se oss när vi är som bäst och viktigast och att ni väljer att fortsätta prenumerationen även efter valet.

Till er och alla andra: välkommen till Sydsvenskan!

Annons

Annons

Till toppen av sidan