Annons

Annons

Annons

Annons

kulturKriget i Ukraina

Tom Wall
Vad är problemet med att Ukrainas första dam poserar i Vogue?

Bilder från krig är verkligen inget nytt i modemagasinet.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Volodymyr Zelenskyj och hustrun Olena Zelenska i Kiev, 2019. Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT

Bild: Efrem Lukatsky/AP Photo

Annons

Tom Wall är fotograf.

Kvinnan sitter på en blank marmortrappa. Hållningen är rak och stark, precis som hennes blick. Läpparna är målade och hennes hår tycks trotsa naturlagarna. Om det inte vore för de vita sandsäckarna, vars funktion är att stoppa dödligt bly från att slita livet ur ömtåligt kött, hade detta kunnat vara en reklamannons för exklusiva damkläder.

Inbäddat innehåll

Kvinnan heter Olena Zelenska och är gift med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Bilden finns på omslaget till Vogue, världens kreddigaste modemagasin.

Annons

I artikeln varvas porträtt av den ukrainska presidentfrun med bilder på Olena och hennes man. De framträder ömt omslingrade eller hållande varandras händer. Ensam poserar hon framför den utbrända nationalsymbolen, det gigantiska flygplanet Antonov An-225. Jämte henne står soldater redo för krig. Deras kamouflerade uniformer blir till en kärv kontrast mot Olenas exklusiva, blå kappa.

Annons

Bilderna är tagna av Annie Leibovitz, en av vår tids mest hyllade fotografer. Mästerligt komponerade, både Olena Zelenska och Volodymyr Zelenskyj är fångade med känsla och elegans.

Kritiken kom givetvis direkt, och från många håll.

Porträtten är för stiliga, Olena Zelenska för vacker och stylad. Och hur har någon ens mage att posera mitt under ett brinnande krig? ”Vi skickar 60 miljarder i bistånd till Ukraina och det enda de gör är att posera för Vogue. De måste tro att vi är idioter”, tweetade den republikanska kongressledamoten Lauren Boebert från USA.

Inbäddat innehåll

Det konstiga är att kritiken kommer nu. Dessutom är det inte det första porträttet som görs av Olena Zelenska, det stod The Guardian för redan i juni.

Vad är det som gör att reaktionen är starkare nu? Att ett modemagasin skriver om krig? Det har gjorts förr, inte minst i Vogue där fotografen och modellen Lee Miller gjorde sig odödlig när hon poserade i Hitlers badkar redan 1945.

Annons

Är det att bilderna är för stiliserade? Jag vill hävda att Leibovitz varit ovanligt återhållsam. Jämfört med bilderna i The Guardians intervju, tagna av Magnumfotografen Antoine d’Agata, är de konservativa i både ljussättning och komposition. Porträtt är alltid, per definition, uppställda och arrangerade.

Annons

Handlar det om att Olena är för fixad? Hade det känts bättre om presidentfrun stirrat in i kameran med hålögd blick och osminkat ansikte? Möjligen. Men verkligheten ser sällan ut som vi vill att den ska göra. Det finns säkert både elektricitet, speglar och tillgång till kosmetika i presidentbunkern.

Är det smaklöst att använda kriget som kuliss? Eventuellt, men vem bryr sig när ens land står i brand? I en tid när det kollektiva medvetandet mäts i Tiktoks och inte minuter vore det ren idioti att inte göra allt för att tränga igenom mediabruset.

Paret Zelenskyj gör inget fel när de låter sig exponeras sandsäcks-chica i media – tvärtom. De förstod tidigt att en bra bild säger mer än tusen ord. Och att tusen bra bilder, kanske, kan påverka utgången av ett krig.

Volodymyr Zelenskyj har tagit sig tid till att porträtteras och intervjuas av Time, Wired, New York Times … och i princip all västerländsk media. För honom har det varit idel beröm och beundran.

Så, vad är problemet? Jag tror att det sticker i ögonen att en kvinna tar plats, både framför, och bakom kameran.

Även om sanningen om kriget i detta fall är sminkad, är den likväl ett slags sanning.

Annons

Annons

Till toppen av sidan