Det var den 27 augusti i fjor som ett tåg demolerade grindarna till Tetra Pak och blev stående, efter att ha kört in på stickspåret i samband med banarbeten längs stambanan vid Klostergården.
De enda skadorna blev på en grind, men på vägen till Tetra Pak passerade tåget flera plankorsningar utan att det fanns någon vägvakt som säkerhet för att stoppa trafiken.
Både Östra Stattenavägen och Malmövägen korsades av tåget, som var lastat med byggmateriel och körde i låg fart.
Sydsvenskan har tagit del av Trafikverkets utredning som är på två textsidor och har tomma rutor under rubrikerna ”riskvärdering”, ”orsaker” och ”utvärdering”.
Annons

I korsningen Klostergårdsvägen-Stattenavägen körde tåget kört igenom en oövervakad korsning och rev upp gräs som hunnit växa över det länge oanvända spåret.
Bild: Lena Philipson
Annons
Trafikverket har sex olycksutredare när det gäller järnväg. I semestertid får Sydsvenskan inte tag på den som fattat beslut i Lundafallet, men en annan medarbetare kan ge besked om ärendet.

Ett par hundra meter från den påkörda grinden vid Tetra Pak går cykel- och gångvägen mellan Hallandsvägen och Klostergården. Plattorna rubbades av godstågets framfart.
Bild: Lena Philipson
– Olyckan skulle ha utretts av oss ser jag, när jag tittade närmare på den, säger Raili Salminen, olycksutredare för järnväg på Trafikverket.
Olycksrapporten beskriver vad som hänt, men konstaterar sedan att olyckan skedde på en annan trafikförvaltares område, nämligen Tetra Paks. Så är det emellertid inte, eftersom olyckan skedde utanför företagets område.
Stickspåret är Trafikverkets ansvar.
– Spåret från stambanan och Lunds central fram till grinden tillhör Trafikverket, men vi gör tydligen inget underhåll på den sträckan, säger Raili Salminen.
Stickspåret har inte varit i regelbundet bruk sedan 2015 och olyckståget rev upp gräs som växt igen i spåren. Plattläggning som kommunen gjort vid en av cykelvägarna som går över rälsen kördes också sönder.
Enligt Raili Salminen kan tåg inte köra in på stickspåret utan trafikledningens vetskap.
– Växeln är en sådan som trafikledningen växlar över, säger hon.
Polisen konstaterade redan tidigt att det inte fanns någon misstanke om brott bakom olyckan. Men vad som orsakade olyckan är inte utrett trots att det gått nästan ett år. Sydsvenskan har inte lyckats nå företaget som äger loket som körde på grinden.
Annons
Annons

En stoppbock hindrar all framfart på stickspåret.
Bild: Alf Sjögren
Om den mot all förmodan också skulle forceras väntar en rejäl stoppbock som ett sista definitivt hinder. Olyckståget var det sista som trafikerade detta spår.
Trafikverket har meddelat Tetra Pak att stickspåret ska avvecklas. Tetra Pak uppger att företaget inte har några planer på att använda spåret igen.
Inbäddat innehåll
Film: Anneli Lindstedt