Annons

Annons

Annons

Fotboll: Damlandslaget

Damfotbollen kan växa med sex miljarder

Storsponsorerna dras allt mer till damfotbollen.

Det finns enorma pengar att tjäna på sporten, konstaterar Europeiska fotbollsförbundet (Uefa) i en ny rapport.

– Man får ut mer av sina pengar än i till exempel herrfotboll eller herrishockey. Du får mer ”bang for the buck”, säger Jenny Damgaard, klubbchef i damallsvenska mästarlaget Rosengård.

Text: 

Englands Beth Mead jublar över ett mål mål mot Sverige i EM-semifinalen i somras. I mästerskapet sattes många nya rekord, bland annat sågs det av över 365 miljoner tv-tittare. Arkivbild.

Annons

En förändring gick att skönja redan inför damernas fotbolls-VM 2019. Då hade Coca-Cola för första gången damspelare på sina flaskor, kreditkortsföretagen Mastercard och Visa investerade också stort och kläd- och skojätten Adidas gick ut med löftet att deras sponsrade damspelare skulle få samma bonusar som herrarna.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan