AnnonsMalmö stad

Säkerhet i fokus när Davidshallsgatan öppnar igen

Från 1 oktober kan Malmöbor och besökare på nytt ta Davidshallsgatan genom innerstan. Mycket kommer att vara nytt - särskilt för cyklisterna - som får enkelriktade cykelbanor och även en ny och säkrare korsning vid Storgatan.

Jesper Nordlund är trafikplanerare på Malmö stad.

I augusti förra året stängde Davidshallsgatan och trafiken fick ta alternativa vägar. Den långa avstängningstiden har inte bara handlat om allt det nya som ska byggas i gatunivå - mycket arbete har också gjorts under jord. Nya vatten- och avloppsledningar har tagit tid, förklarar Jesper Nordlund, trafikplanerare på Malmö stad.

Men på lördag 1 oktober är det dags för en efterlängtad nyinvigning av gatan och många nyheter väntar. Den som passerar mellan 12-18 kommer att få höra livemusik, kunna ta del av olika aktiviteter för barn och se vad butiker och verksamheter på gatan har att erbjuda.

En nyhet är korsningen Storgatan-Davidshallsgatan. Där finns en upphöjd ramp för att sänka hastigheterna genom korsningen.

– Vi har valt att hastighetssäkra med ramper för att få lägre hastigheter förbi Storgatan. Det gäller både busstrafik, taxi och annan trafik som kör här, säger Jesper Nordlund.

Stopplikten kommer att ligga kvar på Storgatan men tanken är att den nya korsningen ska få gatan att upplevas säkrare för cyklister och fotgängare, säger han.

På västra sidan i motsatt riktning blir det enkelriktad cykelbana

Trafikplaneraren Jesper Nordlund tar gärna cykeln både i tjänsten och privat.

För att ytterligare säkra tillvaron för cyklisterna på Davidshallsgatan införs separerade enkelriktade cykelbanor.

– Det blir en enkelriktad cykelbana på östra sidan av gatan, i riktning mot Gustav Adolfs torg. På västra sidan i motsatt riktning blir det enkelriktad cykelbana mellan Kärleksgatan och Holmgatan förbi hållplatsläget, samt sista biten in i korsning med Östra Rönneholmsvägen. I övrigt cyklar man söderut i blandtrafik, säger han.

Att cykla enkelriktat blir något nytt för Malmöborna, men Jesper Nordlund säger att det kommer att upplevas intuitivt då man cyklar med trafiken som tidigare men i stora delar separerat.

– Med enkelriktade banor behöver man inte anpassa sin cykling för möten utan alla får cykla i sin egen takt. Det blir bättre flöde, flyt och framkomlighet.

Davidshallsgatan är ett så kallat MalmöExpressen-stråk. Därför skulle gatan ändå anpassas för den nya kollektivtrafiken, förklarar Jesper Nordlund. Men ännu dröjer det lite till innan busstrafiken släpps på, det beror på att Skånetrafiken inväntar att vägarbetet på Torggatan ska bli klart.

Jag är helt beroende av min cykel

Malmöbon Ali Alabdallah cyklar dagligen från Nobeltorget till Malmö C.

Malmöbon Ali Alabdallah cyklar varje dag från sin bostad vid Nobeltorget till Malmö C. Han välkomnar enkelriktade cykelbanor. Det kommer att få honom att känna sig mer trygg och säker, menar han.

– Jag är helt beroende av min cykel och det finns annars rätt gott om bra cykelbanor i stan. Det är ett nöje att cykla i Malmö och inte minst hälsosamt och miljövänligt. Trots allt ser jag fram emot ännu fler cykelvägar i vissa delar av stan där det just nu saknas cykelbana.

Ali kommer från Damaskus och även där var han en flitig cyklist.

– Men i Syrien cyklar man tillsammans med bilar, det saknas cykelbanor. Det känns lite farligt. Så jag är tacksam över att man tänker på säkerheten här i Malmö.

Fakta

Därför bygger vi nytt och om:

Malmö växer och vi blir allt fler som samsas om utrymmet i vår stad. För att den ska hålla i många generationer framöver behöver vi rusta upp infrastrukturen. Gatorna ska ge plats åt en smart och modern kollektivtrafik, cyklisterna ska få säkrare och smidigare vägar att ta sig fram på. Allt för att fler ska kunna ställa om till ett mer klimatvänligt resande, både inom staden och vidare. Här kan du läsa mer om satsningarna.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Sydsvenskans redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan