Annons

Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
Slutreplik: ”Behovet av yrkesförare uppgår till tiotusen per år”.

Slutord i debatten om yrkesförarbristen från företrädare för transportbranschen.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

I en replik i Sydsvenskan den 19 oktober skriver Arbetsförmedlingen att de vill se att fler utbildas till bussförare, men att myndigheten har svårt att fylla platserna. Det är att sätta fingret på just det systemfel som vi menar har drabbat vår bransch och riskerar att leda till stora störningar i kollektivtrafiken.

Systemfelet kan sammanfattas på följande sätt: Den som vill och kan gå utbildningarna, får inte göra det. Och den som får gå, varken vill eller är redo att genomgå utbildning och få en anställning. Det är klart problematiskt sett till att arbetslösheten i Sverige är hög och vi är på väg in i en lågkonjunktur.

Annons

Vi är oroliga för att arbetsförmedlingens svar på denna utmaning är att sänka kraven på de sökande till ett viktigt arbete, istället för att ge fler människor med bra egenskaper för föraryrket möjlighet att söka och genomföra utbildningen. Att låta fler få möjlighet att gå utbildningen är det enskilt viktigaste. På en snabbt föränderlig arbetsmarknad är det också tveksamt om tidsödande och icke fungerande upphandlingar av arbetsmarknadsutbildningar är rätt väg att gå för att lösa ett akut problem.

Annons

En mer flexibel modell vore att låta den aktör som utbildar en anställningsbar förare få ersättning för detta. Något som skulle ge nya och mer innovativa utbildnings-, matchnings-, och rekryteringsmetoder. Ett sådant auktorisationssystem skulle sannolikt kunna göra stor skillnad genom att öppna upp för företag att via LOV och kundval erbjuda utbildningsplatser mot ersättning. Denna lösning skulle även säkerställa behovet av kontinuitet i utbildningen vid tider av upphandling samt när överklaganden av upphandlingar pågår.

Det kan förstås också handla om nya statliga direktiv till myndigheten om vilka grupper som ska prioriteras, men också om stöd i språkundervisning och andra förutsättningar som underlättar utbildning och anställning här och nu och på längre sikt.

Avslutningsvis. Vi ifrågasätter inte arbetsförmedlingens goda intentioner. Men resultaten är tyvärr talande. Därför är det nödvändigt för regeringen och den nytillträdde arbetsmarknadsministern Johan Pehrson (L) att samla hela branschen till förbättringar.


SKRIBENTERNA
Martin Pagrotsky, VD, Nobina Sverige

Anna Höjer, VD, Transdev Sverige

Jan Kilström, VD, Keolis Sverige

Christer Ekelund, VR Sverige

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan