Annons

Annons

Annons

Malmö

Insändare
”Jag möter massor av cyklister som fullständigt struntar i de regler som finns”

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Nollvisionen?

Jag sätter mig i bilen, det är mörkt ute, det är så vid den här årstiden.

Jag har vinnlagt mig om att mitt fordon är i bra skick. Jag kör försiktigt och visar hänsyn. Men jag möter massor av cyklister som fullständigt struntar i de regler som finns. Som finns för vår säkerhet. Idag fokuserar jag mest på belysning och reflexer.

Nästa gång kanske jag inte ser Er alls?

Detta krävs på cykel. Vitt ljus framtill och rött ljus baktill som båda kan ses på ett avstånd på 300 meter. Röd reflex baktill, vit reflex framtill och oranga reflexer åt sidan. Källa: Transportstyrelsen.

Bild: Lars Ottosson

Är det så att det föreligger någon form av missförstånd? Cyklisten ser mitt väl upplysta fordon, och tänker då att jag som bilist ser dem lika bra? Här är berättelsen om vad jag möter i arla morgonstund:

Annons

Annons

Karin trampar på, hon har inget ljus vare sig fram eller bak, hon har heller inga reflexer på varken sin cykel eller på sig själv. Hon är inte ensam, ett stort antal cyklister far fram på samma sätt. Förutom att Karin riskerar sitt liv så riskerar hon 1000 SEK i böter.

Mustafa tycker att han är duktig, han har fått en reklampryl, en helt värdelös diodlampa som inte ens lyser upp sig själv. Än mindre uppfyller den kravet på att synas på ett avstånd av 300 meter. Mustafa borde tända sin lilla, odugliga, diodlampa och knalla i väg 300 meter och se vad han ser, därefter kanske Mustafa får den lysande idén att skaffa en riktig, godkänd, cykelbelysning? Mustafa riskera även han sitt liv, och böter, men risken att bli ertappad av Polisen verkar vara obefintlig.

Fatima har fått i gång någon form av blinkande ljus, det lyser ganska bra även om det inte syns ens på halva det lagstadgade avståndet 300 meter. Det är ju såklart bättre än inget. Men varför ha ett blinkande ljus? Bakåt är det tillåtet med blinkande ljus om det blinkar minst 200 gånger per minut. Syftet med belysningen är att synas och att se eventuella hinder på vägen. Böter även på den.

Sonja har lite otur när hon tänker. Hon har satt sin svaga batterilampa på styret. Framför lampan har Sonja placerat sin väska, i cykelkorgen, resultatet blir att inget ljus syns. Kommentarer överflödiga.

Sen möter jag Bosse, honom kallar vi fyrtornet, han har nämligen fått för sig att han skall ha en pannlampa. Som enda belysning. Till Bosses fördel skall dock nämnas att han har reflexväst. Det underlättar något för att se honom. Bosse har nog inte riktigt begripit att det är hans fordon som skall ha reflexer och belysning vid färd i mörker. Eftersom hans cykel saknar belysning åker även han på böter om Sheriffen skulle få för sig att kontrollera honom.

Annons

Annons

Värst är nog kanske ändå Bettan, hon är ute och cyklar med ett barn. Barnet på egen cykel, vad fint! Men Bettan har helt missat att det är extra viktigt att barnets cykel har reflexer och fungerande ljus, som syns minst 300 meter, fram respektive bak. Barnets cykel har en sådan där värdelös diodlampa som Mustafa har. Bettans cykel har även den seriöst otillräcklig belysning och saknar helt reflexer. Bettan har inte gjort någon som helst riskanalys.

Sist kommer snabbe Ville farande. Han har skaffat en battericykel eller om det var någon form av tävlingscykel. Ljuset lirar inte som det skall eller om det nu är Mustafas värdelösa diodlampa som Ville har fått tag på. Ville far fram som om var dag vore den sista, det kanske det är i Villes fall? Har han även mixtrat med cykeln så att den går betydligt fortare än vad som är tänkt? Ville blänger argsint om man inte ser honom, Ville har även en tendens att ibland vifta med sitt långfinger. Ville har körkort och vet vad som egentligen gäller, men när han får på sig sin tajta cykelklädsel och sätter sig på sin racer så går allt vett ur hans skalle. Han glömmer att man skall visa hänsyn och att man inte har några rättigheter, bara skyldigheter i trafiken.

Jodå, jag möte några, kanske 10-15 procent, som syntes alldeles utmärkt. Både väl fungerande belysning och reflexer! Härliga medtrafikanter!

Listan på stollar man stöter på i trafiken kan göras mycket längre. Det intressanta här kanske är hur man får dessa kamikazepiloter att följa de regler och lagar som finns för allas vår säkerhet? Antar att en hel del cyklister saknar körkort och därmed inte har funderat på hur det skall fungera på ett säkert sätt i trafiken? Den i det närmaste totala avsaknaden av Polisens insatser, i alla fall i Malmö, på cykelfronten gör ju att det blir någon form av gatans lag som gäller. Det vore intressant att höra hur Ordningsmakten resonerar.

Skall vi verkligen ha det så här? Stor risk att bli påkörd, obefintlig risk att åka på böter. Det blir fort oändligt tråkigt och kostsamt om någon oskyddad trafikant blir påkörd, även om det blir så på den oskyddade trafikantens egen förskyllan.

Anders Andersson, Malmö

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan