Annons

Annons

Annons

Malmö

Lampor och reflexer på cykeln – frågan som upprör Malmöborna

Många är upprörda över att cyklister i Malmö struntar i att ha regelrätt belysning.

Sedan Sydsvenskan publicerade en insändare i frågan har mejlkorgen gått varm.

Text

Vitt ljus fram, rött ljus bak. Röd reflex bak, vit reflex fram. Vit eller orangegul på sidan.

Bild: Olof Elfverson

Annons

Sydsvenskan publicerade en insändare förra veckan där Anders Andersson klagade på att Malmös cyklister inte hade rätt lysen på sina cyklar.

Malmöpolisen kontrollerar cyklister

Enligt Malmöpolisens presstalesperson Nils Norling gör poliser i yttre tjänst regelbundet kontroller av cyklisternas trafiksäkerhet.

– Att man är rätt rustad i cykeltrafiken är viktigt. Bara för ett par veckor sedan skedde en tragisk olycka där en cyklist avled – det kan ske allvarliga olyckor i trafiken när man inte har rustat cykeln på rätt sätt, säger han.

Kontrollerna görs i mån av tid och utförs av samma patruller som åker på larm från 112.

Annons

– Varje arbetspass som poliserna i yttre tjänst har finns en inriktning. Hastighets- och nykterhetskontroller, mot prostitution, extra fokus i ett enskilt område till exempel och det skulle kunna vara att man gör cykelkontroller, säger Nils Norling.

Annons

Ibland görs större räder mot cyklister som på Storgatan vid Davidshallsgatan eller vid Operan.

– Även patruller som rullar stoppar cyklar som inte är trafiksäkra, säger Nils Norling.

Fakta

Detta krävs på cykel

• Vitt ljus framtill och rött ljus baktill som båda kan ses från ett avstånd på 300 meter.

• Röd reflex baktill, vit reflex framtill och orangegula eller vita reflexer på sidorna.

• Ringklocka och broms.

Källa: Transportstyrelsen.

Hur tänker du kring cykelbelysningen?

Frida Tuvesson Larsson: – Jag har belysning, jag tycker det är nödvändigt. Hur bra är Malmöborna på att använda cykelbelysning? – Det slarvas en hel del med cykelbelysning. – Något som är bra är att hyrcyklarna alltid har cykelbelysning.

Bild: Peter Frennesson

Jenny Sahlström: – Cykelbelysning är jätteviktigt. Jag kör bil och vet att när jag kör så ser jag inte människor som rör sig ute – och alla är svartklädda dessutom. – Därför har jag min reflex-sele, som dras utanpå ryggsäcken så att man syns bakifrån. Jag har också en vanlig reflex, och belysning på cykeln, en dynamo som alltid funkar.

Bild: Peter Frennesson

Annemarie: – Jag har belysning, en sån här gammal dynamo som jag tycker är jättebra. Hur bra är Malmöborna på att använda cykelbelysning? – Jag tycker de flesta är bra på det.

Bild: Peter Frennesson

Tony Oldén: – Jag har belysning fram och bak. Det viktigaste är ju att man själv är synlig – jag kör bil ibland och märker ju att man inte ser cyklister som inte har belysning. – Det kan ju också bli rätt dyrt annars, om polisen stoppar en.

Bild: Peter Frennesson

Kommentera du också:

Inbäddat innehåll

Malmöborna svarar

Flera läsare har reagerat Anders Anderssons insändare och sedan skrivit egna insändare:

”Jag möter massor av cyklister som fullständigt struntar i reglerna

Annons

Annons

Anledningen till att Malmös cyklister inte syns i trafiken är att livslängden på adekvata säkerhetsanordningar på en cykel i vår stadsmiljö räknas i dagar. Lampor och reflexer monteras systematiskt bort från vuxencyklar utanför arbetsplatsen och från barnens cyklar utanför skolorna. De avlånga reflexerna i tramporna dras ut med tång.

Jag har löst mitt och barnens problem så gott det går genom en LED-reflexväst där jag kan haka fast ett portabelt bakljus. På styret har jag en portabel lampa som fästs med gummiband eftersom lamphållaren inte får sitta kvar. Värst är ringklockan som stulits och saknas för att påkalla uppmärksamhet, även om jag just har skruvat dit en ny. Är det böter på det?

Det finns ingen plats för oss i Malmös stadsmiljö där vi kan ställa och framföra våra cyklar med önskvärd säkerhet. Det ser mörkt ut.”

Hanna Frost, Malmöbo

Tack Anders Andersson för ditt synnerligen välformulerade och välkomna inlägg.

Även i den förmodat upplysta (nåja) staden Lund, vilken verkar befolkad av svartklädda goter, lyser (sic!) reflexer och cykellampor med sin extrema frånvaro. Lägg därtill ett vanligen förekommande duggregn så blir mörkret totalt. Goterna smyger, eller cyklar i varierande hastighet omkring sannolikt inbillande sej att deras lysande intellekt skall vara tillräckligt. Låt mej ta av daga denna myt, det är inte tillräckligt. Likt Schrödingerväsen dyker dessa mörkmän, -kvinnor och -barn upp, än här, än där. Ibland precis framför bilen. So far har det slutat lyckligt, både för dem och mej. Men vintern och mörkret (och duggregnet) är inte slut än, på långa vägar. SKÄRP ER, FÖR F!

Annons

Anders Hultsten, SKÄRET (understundom boendes i Lund)

Håller med Anders Andersson till punkt och pricka. Varje dag ser man fler som bryter mot reglerna än följer dem. Undrar hur cyklisterna tänker, de kan inte vara rädda om sina liv.

Annons

Helen Sköld,Limhamn

Anders Andersson har många bra påpekanden i sin insändare om cyklister. Dom fattar inte att man måste synas även i mörker.

Hänsynslösheten är högst påtaglig, även när man cyklar där man inte får cykla. Gångbanor och trottoarer är t ex fotgängarreservat, liksom de gågator som har fordonstrafiksförbud. Hela Södra Förstadsgatan mellan Triangeln och kanalen t ex har fordonsförbud alla dagar efter kl 11.00. Det har också hela Gustav Adolfs Torg, Södra Tullgatan och Södergatan. Se på de fyrkantiga blå skyltarna! Förbudet  gäller alla slags fordon.

På vissa gågator får man cykla, men i högst gångfart (6 km/t) och på fotgängarnas villkor. Och titta på korsningen Davidshallsgatan/Storgatan. Där råder stopplikt i båda riktningarna på Storgatan. Högst 10 procent av cyklisterna stannar där, trots livlig busstrafik.

Men vi fotgängare då? Hur i Herrans namn vågar vi ge oss  ut i mörkret helt svartklädda utan reflexer? Vi kanske kan se en bil eller en cykel komma emot oss, men chansen att vi ska bli sedda i mörker och regn är minimal.

Men vi har i alla fall våra övergångsställen?  Nja, alla cyklister har inte fattat att dom blir fotgängare först när dom stigit av cykeln och leder den.

Bo Lindström (87), fotgängare och bilförare

Annons

Jag håller helt med Anders Andersson att 9 av 10 cyklister bryter mot reglerna. Tyvärr är det så att samma gäller bilister – diverse studier har visat att 80-90 procent av bilisterna kör för fort och rattsurfar dessutom.

Skillnaden mellan cyklisters regelbrott och bilisternas är att bilisternas tar livet av hundratals oskyldiga människor per år. Cyklister som bryter mot regler är en fara mest för sig själva.

Casper Lurcock, barnskötare

Tack Anders Andersson för ett ord i rättan tid! Jag tycket också det vore intressant att höra hur Ordningsmakten resonerar när flertalet cyklister i Malmö bryter mot bestämmelser särskilt när det gäller ljus.

Många gör som jag: slutar cykla efter mörkrets inbrott, det är fullkomligt livsfarligt att då cykla i Malmö trots att det finns ganska gott om cykelbanor. Kunde inte Ordningsmakten en enda gång visa sig och göra en räd.

Bibi Eriksson Malmö


Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan