I Sydsvenskans kulturpodd ”Gräv bort Skåne!” undersöker vi kulturvärlden från ett skånskt perspektiv. Lyssna här eller där du lyssnar på poddar.
Annons
Plötsligt syns epadunken överallt. Elov & Beny ställer upp i Melodifestivalen med låten ”Raggen går”. Fröken Snusk släpper en låt tillsammans med gangsterrapparen 1Cuz.
Annons
Frilansjournalisten Linus Kuhlin, som skrivit ett reportage som publiceras på Sydsvenskan Kultur i helgen om epadunkens framgångar, beskriver genren som elektronisk upptempomusik med texter om sex, alkohol, droger, fest och motorer.
För honom råder det ingen tvekan om genomslaget epadunken fått.
– När något tar plats i Melodifestivalen är det inte edgy längre, konstaterar han.
För Sydsvenskans kulturchef Ida Ölmedal påminner epadunken om uppväxten i Munka-Ljungby – på gott och ont.
– En av mina bästa kompisar, Emelie, hade en epa med rosa inredning och Wunderbaum och allting, säger hon.
Maria G Francke, kulturjournalist på Sydsvenskan samt ”Skam”-fantast, ser paralleller till de norska studenternas festmusik: russemusiken. Även i russedunk är texterna ofta explicit sexuella.
– Det är ju en tävling nästan i hur långt man kan gå, säger hon.
Jonathan Vogel är låtskrivare och producent på Gozzi Records, skivbolaget bakom artister som Fröken Snusk, Raggarligan och Rasmus Gozzi.
Humoristiska texter är bara en del av det som gör en bra epadunklåt, enligt honom.
– Bra melodi, bra produktion som innehåller mycket kick och bas – det ska kännas i bröstet, säger han.
Vad händer när epadunken blir mainstream? Lyssna på det senaste avsnittet av Gräv bort Skåne!