Öresundstågen har problem. Igen. Och inte bara ”nu igen” utan så länge de har existerat. Det handlar om en 23-årig historia fylld av problem.
Just nu utreder Trafikverket om en ny kontrollplats ska byggas på den svenska sidan av Bron, på Lernacken mellan Bunkeflostrand och Limhamn, med stopp för alla tåg från Danmark. Blir den verklighet innebär det ytterligare förseningar.
Det bara att inse: Tågen över Öresund kommer aldrig att fungera perfekt. Det går inte att lita på dem – inte ens under de perioder de officiellt fungerar.
Vi föreslår att en "bussmetro” snarast inrättas över Öresund. Den ska utgöras av bussar med mycket täta avgångar och förbinda dagens metrostation på Köpenhamns flygplats med centrala Malmö.
Annons
”Bussmetron” ska inte ses som en ersättning för tågen utan fungera som ett komplement till dem. På så sätt blir trafiken över Sundet tillförlitlig och Öresundsregionen, Köpenhamns flygplats och pendlingen kan utvecklas.
Annons
Att det idag inte finns någon reguljär busstrafik över Öresund bygger på ett tankefel: att sträckan över Sundet är lång. Kanske hänger det ihop med att en eventuell resa över Sundet går till ett annat land. Men från kust till kust är det bara 16 kilometer och med en buss som håller 90 km/t tar en sådan resa under 11 minuter. Det är en så kort tid att det borde vara helt naturligt att ta bussen.
Det går både tåg och buss mellan Malmö och Lund. På samma sätt bör kollektivtrafiken utformas mellan Malmö och Köpenhamns flygplats. För vad är skillnaden? Särskilt med tanke på de problem som Öresundstågen dras med.
Med buss tar det knappt en halvtimme att köra från centrala Malmö till metrostationen på Kastrup. Med ett snabbt byte till den danska metron tar resan till centrala Köpenhamn bara tre kvart – liksom tågen, men utan irriterande väntetider vid avgångarna.
En ”bussmetro” ska ha högst fem minuter mellan avgångarna. Den ska baseras på elbussar som är specialinredda för att passa pendlares och flygresenärers behov. Sådana elbussar har en jämn acceleration, är vibrations- och bullerfria och har ett plant golv.
Eftersom en buss kan köra en dubbeltur över Sundet på under en timma är 12 bussar nog för att klara av en drift med avgång var femte minut. Ekvationen är överkomlig på alla sätt – även ekonomiskt.
Annons
Annons
”Bussmetron” ska köra mellan två särskilt anpassade stationer där skiftet till Köpenhamns metro eller respektive stads bussar kan ske utan väntetid mellan bytena i Malmö eller på Kastrup. Med ”bussmetron” får pendlare och flygpassagerare alltid ett alternativ när Öresundstågen har problem.
Politiker i Malmö och Köpenhamn har sedan länge önskat att de båda städerna ska upplevas som en och samma stad, men inga städer är uppdelade i två halvor utan att åtminstone en busslinje knyter dem samman. Därför är det nu på tiden att en ”bussmetro” etableras över Öresund.
SKRIBENTERNA
Uffe Palludan, framtidsforskare och har i över 30 år debatterat frågor kring Öresundsregionen
Per H Nielsen har drivit en mängd skolprojekt för att öka integrationen mellan Sverige och Danmark.
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.