Den som ska köpa en stol i dag har mycket att välja på. Utbudet på nätet är enormt. Ändå är det svårt att hitta en stol som verkligen går att sitta på, menar Frida Ramstedt.
– Det enda du kan sortera på är färg, formgivare och pris – inte saker som sitthöjd eller ryggvinkel. Om vi ska köpa ett par jeans förväntar vi oss inte att ett par passar alla kroppar. Men det gör vi av någon anledning med en stol. Svenskar har de senaste årtionden lagt allt mer pengar på inredning. Samtidigt har gammal kunskap om möblers funktion, komfort och hållbarhet gått förlorad, menar Frida Ramstedt.
– Vi är mer fokuserade på att stolarna ska matcha köket och se snygga ut. Att sälja möbler har varit bra business och trendkänsliga inköpare, tillsammans med låga priser, har drivit utvecklingen, snarare än möbeldesigners.
Annons
Annons
– Den normalintresserade kunden har inte hängt med. Man utgår från att om det står att det är en stol, och det ser ut ungefär som en stol, ska man kunna använda den som en stol. Men förvånansvärt många möbler håller inte måttet, säger Frida. En del av skulden lägger hon på influencerkulturen där trendsättare visar upp nya snygga inredningar. Precis som hon själv gjort i många år.
– Jag har också varit en del av den här effektsökande jakten på likes. Man lägger ut bilder på knasiga lösningar och coola grejer som man vet blir klickmagneter, utan en tanke på att man visar upp ett kök som inte fungerar, som är emot Boverkets byggregler. Frida Ramstedt började blogga om inredning för 17 år sedan. Då var hon bland de första.
– Jag tänkte att om Ebba von Sydow kunde starta en blogg om mode så kunde jag starta en om inredning. Trendenser.se är i dag en av Nordens största inredningsbloggar och det var många som höjde på ögonbrynen när Frida Ramstedt började styra om innehållet från trender och konsumtion – till inredningskunskap.
– När klimat och hållbarhet kom upp på agendan kändes det inte längre bra att skriva om nyheter. Nyligen släpptes hennes bok ”Handbok i möblering” som hon säger skrevs ur frustration.
– Det finns massor av handböcker om konsumentupplysning kring möbelval. Men de flesta är 70 år gamla. De råd som var aktuella på 1950-talet är inte anpassade efter dagens behov. Inför arbetet plöjde Frida hyllvis med gamla skrifter och möbelforskning från mitten av förra seklet, bland annat studier från det sedan länge nedlagda Möbelinstitutet. Frida har tidigare arbetat i reklambranschen, bland annat med Ikeas kampanjer. Hennes intresse för inredning började i barndomen. Både mamma och mormor var fascinerade av färg och form.
Annons
Annons
– Varje helg, som jag minns det, skulle vi åka på en auktion eller titta i en möbelaffär. Min mormor jobbade som städerska på ett sjukhus så hon hade inte jättemycket pengar att röra sig med, men hon gnetade på för att spara ihop till sin Jetsonfåtölj.
Även om hon fått en del påhopp från andra influencers och personer i branschen sedan hon började kritisera innehållet i inspirationsflödet, har många följare hört av sig och varit tacksamma.
– Många har i likhet med mig fått barn under den här tiden och tänker på hur deras konsumtion påverkar barnens möjlighet att ha det bra i framtiden. Men det är viktigt att säga att man kan fortfarande ha ett vackert hem och tycka det är roligt med inredning. Om man lär sig lite mer om möbelkonstruktion blir det bara roligare att köpa möbler, som är både fina och bra för kroppen. Hemma hos Frida själv är det skandinavisk design och ljusa färger som gäller.
– Jag är väldigt fascinerad av till exempel Wegners formgivning. Jag tycker också mycket om Nirvan Richter som driver Norrgavel i Sverige. Där möblerna har fått form utifrån materialet. Och så har jag mycket växter, jag tycker om när det är syrerikt och frodigt.
Fakta
Frida Ramstedt
Aktuell: Med nya boken ”Handbok i möblering”. Har tidigare gett ut ”Handbok i inredning och styling” som översatts till 29 språk.
Ålder: 43 år.
Bor: Kungsbacka utanför Göteborg.
Uppvuxen: Umeå.
Familj: Gift med Niklas, två pojkar på 9 och 5 år.
Gör: Driver inredningsbloggen Trendenser.se. Har tidigare arbetat i reklambranschen, bland annat med Ikeas kampanjer.