Sydsvenskan har en rik historia. Men framtiden är viktigare.
Nu vill vi ha din hjälp att utforma den.
Under vårt jubileumsår öppnar vi en läsarpanel för att utveckla framtidens journalistik.
I går inledde vi vårt jubileumsår på riktigt med öppet hus för läsare på Triangeln. Tack alla ni som kom!
I tidningen och på Sydsvenskan.se gick det att läsa om läget i Malmö och Europa 1848 när första numret av Snäll-Posten kom ut (tidningen som sedan blev Sydsvenskan). Revolutioner i Europa och krigsmoln i Danmark präglade läget och under sommaren kom stora delar av den svenska armén, samt kung Oscar I, till staden. Bernhard Cronholm, som också porträtterades i gårdagens Sydsvenskan, hade bestämt sig för att starta en tidning just detta år och den dramatiska utvecklingen fick honom att tidigarelägga premiären till 8 maj.
Annons
Annons
Alltså firar Sydsvenskan 175 år i år. Och vi tittar stolt i backspegeln. Bernhard Cronholm var en tryckfrihetens förkämpe och hans beskrivning av vad Snäll-Posten skulle vara känns, om inte modern, så inte 175 år urgammal: ”Det ingår i planen för denna tidning att upptaga sådana meddelanden som kunna vara af allmänt praktiskt intresse för orten och dess omgifning … att följa med de politiska företeelserna både inom och utom landet och att åt litteraturen och Följetongen bereda en plats.”

Chansen att träffa både Bamse och en trollkarl lockade många barnfamiljer till Sydsvenskans öppna hus på lördagen. Men de fick även träffa polisen Richard Lundqvist (bakom bordet) och journalisten Joakim Palmqvist som, sittandes på huk, berättar om sitt jobb.
Bild: Bengt Arvidson
Vi firar Bernhard Cronholms skapelse bland annat genom att berätta om viktiga skribenter i tidningens historia. Men vi firar på andra sätt också. Lördagens öppet hus följer vi upp med en riktig födelsedagsfest 8 maj. Det blir stor föreställning på Malmö Live med Kristoffer Ahonen Appelquist som värd och LouLou Lamotte på scenen. Malmö symfoniorkester står för musiken och det finns fortfarande biljetter!
Att titta i backspegeln och att fira har sin tid, men att driva ett 175-årigt företag innebär framför allt att kika framåt, att utveckla det vi gör så att det håller 175 år till – minst.
Annons
Vår affärsidé är och förblir kvalitetsjournalistik, nyhetsrapportering och granskning av makten.
Annons
Men journalistiken förändras över tid. Både själva innehållet och hur vi presenterar det. Från att ha varit en tvådagars papperstidning för 175 år sedan är vi nu en nyhetsapp, en webbsajt, en e-tidning och en papperstidning. Vi är text, stillbild, podd, rörlig bild, ljudklipp, grafik och en massa annat.
För att överleva måste vi fortsätta utvecklas och förstå hur vi bäst kan servera er läsare den rätta journalistiken på det rätta sättet. Därför ber vi nu om konkret hjälp. Gå med i vår läsarpanel. Där kan du få chansen att i direkta intervjuer med oss påverka framtidens journalistik! Läs mer och anmäl dig på sydsvenskan.se/framtiden.
Hjälp oss att göra Sydsvenskan ännu bättre!