Thuleslund fyller 20 år – här kan du läsa mer om möbelbutiken på landet
Sex dagar i veckan håller Thuleslund öppet och på den sjunde dagen, måndagen då butiken är stängd, arbetas det ändå för fullt med allt annat än kunder. Att arbeta på det här sättet med sina syskon och föräldrar är en livsstil, menar Mikaela Åkerblom som är äldst av de tre syskonen som alla är i tjugoårsåldern.
– Butiken öppnade när jag var 8 år så jag har alltid varit med. Jag tänker att det kanske är vanligare på landet att barnen är med och lär sig tidigt, säger hon.
Som tioåring ville hon lära sig stå i kassan och blev mycket irriterad när hon inte fick följa med på möbelmässa. Det visade sig nämligen vara åldersgräns på femton för att få komma in på den.
Idag är det Mikaela som sköter utställningen och inför varje säsong ska butiken dekoreras på olika vis. Eller så byggs nya avdelningar upp. Det finns alltid något att göra. Mikaela är den färg- och formsäkra av de tre syskonen medan Gustaf är en fena på att vara ute på butiksgolvet och sälja.

"Jag tycker om att möta kunder och lyssna på deras behov", säger Gustaf.
– Jag tycker om att möta kunder och lyssna på deras behov. Ibland vet kunden inte riktigt vad de vill ha och då är det extra spännande att hjälpa dem att hitta rätt. Jag brinner för service helt enkelt, säger han.
Läs mer om möbelbutiken Thuleslund här
Carl arbetar mycket i jordbruket, så ena arbetsdagen kan vara ute på tröskan och nästa på kontoret.
– Jag är mer av en strateg och informatör på kontoret. Hur kan vi arbeta framåt med Thuleslund och fortsätta arbeta med hållbara leverantörer, till exempel. Jag är väldigt mån om att våra leverantörer ska tänka på både kvalitet och funktion, säger han.
Om kunden då vill bli av med sin gamla soffa så tar vi den med oss och lämnar till vår lokala idrottsförening
Planen är att syskonen tillsammans ska ta över Thuleslund när Hans-Erik och Ann-Britt går i pension. Det råder ingen tvekan om att alla vill jobba kvar i familjeföretaget.
– Butiken kommer vi att ta vidare, den fysiska butiken är jätteviktig. Inom kort kommer vi att utveckla den digitala butiken, det är på gång. Men även där måste vi tänka hållbart, säger Gustaf.
Hållbarhetstanken är genomgående stark på Thuleslund. När en kund köper en soffa eller en större möbel som inte kan tas hem i bil, finns fullservice som leverans, inbärning samt montering.

– Om kunden då vill bli av med sin gamla soffa så tar vi den med oss och lämnar till vår lokala idrottsförening, som de i sin tur kan sälja på sin loppis. Det är både hållbart och flexibelt och något som kunderna uppskattar mycket, säger Gustaf.
På plats hos kund kommer ibland också frågor av typen ”Hur passar det här ihop tycker ni? Kan soffan stå där eller ska den flyttas till en annan del av rummet?” Då kan vi ge råd även kring det.
– Det bästa betyget vi kan få är när en kund säger ”Tack för en bra leverans, er personal är så trevliga”. Så vill vi fortsätta, säger Gustaf.
Thuleslund fyller 20 år – här kan du läsa mer om möbelbutiken på landet