I slutet av mars åkte jag och min väninna tåg mellan Malmö och Helsingborg. Trevlig resa trodde vi och vi hann inte så långt innan tågvärdinnan undrade över högtalaren om det fanns någon läkare eller sjuksköterska på tåget för hjälp.
Sedan kollade man biljetterna. Allt frid och fröjd.

Bild: Lars Brundin
Annons
Annons
Resan tillbaka hade blivit mindre angenäm om vi inte träffat på en tågvärdinna, som tog hand om oss och slussade oss vidare. Hon berättade att det tåg som vi tänkt ta och bokat från Helsingborg till Malmö, hade slutstation Kävlinge – vilket inte framgick när vi bokade. Denna fantastiska tågvärdinna tipsade oss om att byta i Kävlinge för vidare befordran till Malmö. Det blev tidsnöd i Kävlinge, men hon meddelade föraren på Malmötåget att vänta, så resenärerna från Helsingborg hann till perrongen som Malmötåget kom på.
Det visade sig att det var fler resenärer som inte visste om att tåget från Helsingborg endast gick till Kävlinge.
Hur skall kameror kunna eliminera dessa missöden om läkarhjälp, när någon blir akut dålig, eller tåg som ändras och ingen finns att fråga?
Gratisresanden kan väl inte kameror heller råda bot på.
Hur tänker man i Stockholm när tågvärdarna ska bort?
Lena Persson
Birgitta Magnusson