På tisdagen offentliggjorde branschorganisationen Stim vilka svenskskrivna låtar som gav mest royaltyintäkter under 2022. Svenska låtskrivarna Max Martins och Oscar Holters världshits med kanadensiska The Weeknd hittar man då på 1:a, 2:a och 4:e plats: ”Blinding lights”, ”Save your tears” och ”Take my breath away”.
På topp-10-listan finns en massa andra hits av svenska låtskrivare till världsartister som Justin Timberlake, Ellie Goulding, Imagine Dragons och Sam Smith. Men där finns bara en låt som samtidigt framförs av en svensk artist eller band och det är Malmögänget The Cardigans.
Deras superhit ”Lovefool” ligger på sjätte plats.
I augusti 1996 släppte The Cardigans albumet ”First band on the moon” där låten ”Lovefool” fanns med. Någon månad senare släpptes den som singel och blev bandets stora genombrott. Att låten var med i filmen ”Romeo och Julia” förstärkte framgången och den landade som tvåa på brittiska singellistan.
Annons
Annons
Inbäddat innehåll
Idag 27 år senare är låten fortfarande The Cardigans största hit. Men hur är det möjligt att den fortfarande spelas så mycket?
Sångerskan Nina Persson är själv lite förundrad när hon får höra statistiken.
– Jag vet faktiskt inte varför det ser ut så. Jag vet att ”Lovefool” varit med i tv-serien ”Pamela and Tommy” och i trailern till ”Pamela, A Love Story”. Sen finns det också några bedrövliga danslåtar som vi har sagt ja till, säger Nina Persson.
Och det verkar vara där förklaringen finns. För den tyska elektroduon Twocolors cover av ”Lovefool” från 2020 har idag 322 miljoner strömningar på Spotify och 70 miljoner visningar på Youtube. När Sydsvenskan kontaktar Stim så bekräftar de att det är den versionen av låten som ligger bakom den stora delen av framgången under 2022.
Inbäddat innehåll
Men The Cardigans har också märkt ett ökat intresse för låten på TikTok. Där har det dykt upp uppsnabbade versioner av deras låtar och det har faktiskt lett till att The Cardigans själva har släppt en uppspeedad version av låten ”Step on me”.
– Det sitter ju folk och skapar de här uppspeedade versionerna och så börjar folk använda dem på TikTok. Då hörde vårt förlag Universal av sig och frågade om de fick göra en uppsnabbad version av låten så att man kunde rikta intäktsströmmarna tillbaka till bandet, vilket vi sade ja till, säger Nina Persson.
Annons
Annons
I dagens musikbransch är det ibland ett mysterium även för artister när de ska förstå hur vissa låtar har fått genomslag. Men just ”Lovefool” har låtens upphovspersoner Peter Svensson och Nina Persson valt att vara lite mer liberala med när de fått förfrågningar de senaste åren.
– Vi har varit väldigt restriktiva tidigare, men nu känner vi att den inte är lika helig längre och har sagt ja lite fler gånger, säger Nina Persson.
Fakta
De 10 mest inkomstbringande svenskskrivna låtarna under 2022
1. ”Blinding lights” med The Weeknd. Text och musik: Max Martin/Abel Tesfaye/Jason Quenneville/Ahmad Balshe/Thomas Holter
2. ”Save your tears” med The Weeknd. Text och musik: Max Martin/Oscar Holter/Abel Tesfaye/Ahmad Balshe/Jason Quenneville
3. ”Believer” med Imagine Dragons. Text och musik: Robin Fredriksson/Mattias Larsson/Justin Tranter/Daniel Sermon/Daniel Reynolds/Benjamin McKee/Daniel Platzman
4. ”Take My Breath” med The Weeknd. Text och musik: Max Martin/Oscar Holter/Abel Tesfaye/Ahmad Balshe
5. ”Arcade” med Duncan Laurence. Text och musik: Joel Sjöö/Duncan De Moor/Wouter Hardy/William Knox
6. ”Lovefool” med The Cardigans. Text och musik: Peter Svensson/Nina Persson
7. ”I Want it That Way” med Backstreet Boys. Text och musik: Andreas Carlsson/Max Martin
8. ”Can’t stop the feeling” med Justin Timberlake. Text och musik: Justin Timberlake/Max Martin/Shellback
9. ”Diamond” med Sam Smith. Text och musik: Shellback/Oscar Görres/Samuel Smith
10. ”Love me like you do” med Ellie Goulding. Text och musik: Savan Kotecha/Max Martin/Tove Lo/Ali Payami/Ilya
Annons
Fem andra versioner av ”Lovefool”
Inbäddat innehåll
Annons
Inbäddat innehåll
Inbäddat innehåll
Inbäddat innehåll
Inbäddat innehåll