Fakta
And the king said, what a fantastic machine
Betyg: 4
BIO. DOKUMENTÄR. Sverige, 2023. Regi: Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck. Med: Maximilien Van Aertryck (berättare). Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.29.
Mattias Oscarsson är filmredaktör och medarbetare på kulturredaktionen.
År 1826 tog den franska uppfinnaren Nicéphore Niépce det första fotografiet som har bevarats, motivet var utsikten från hans verkstad.
Idag finns det 45 miljarder kameror och varje minut publiceras 500 timmar rörligt material på nätet.
Hur har denna utveckling påverkat mänskligheten?
Att undersöka en så vittomfattande fråga i en halvannan timme lång dokumentär är övermodigt, men faktiskt blir ”And the king said, what a fantastic machine” i stort en lyckad – och stundom väldigt rolig – överblick. Bakom den står svenskarna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck som sedan tidigare är kända för sina humoristiska dokumentära kortfilmer, exempelvis ”Hopptornet”.
Annons
Annons
”And the king said ...” innehåller inga expertintervjuer utan består nästan enbart av arkivmaterial, med Van Aertryck som sparsmakad berättare på ljudspåret. Det blir en klippkavalkad som både roar och oroar – allt från dokumentär stumfilm till andra världskrigets fasor till sjuttiotalsreklam till IS-propagandafilmer till svenska nyhetsprogram till tokroliga virala videor. Exemplen är valda med precision och omsorg, och det förvånar inte att ”And the king said ...” tagit mer än fem år att färdigställa, inte minst måste det ha varit ett helsicke att säkerställa alla rättigheter.
Filmens titel refererar till Edvard VII av Storbritannien, vars kröning år 1901 skildrades på film av Georges Méliès (”Resan till månen”). Kortfilmen marknadsfördes som en dokumentär, men var en iscensättning med skådespelare, och kungen kommenterade syrligt att filmkameran minsann var en fantastisk maskin som kunde visa saker som både skett och som inte skett på hans kröning. Man ska minnas att detta var vid en tid då film var en splitterny uppfinning som många inte hade kommit i kontakt med.
Att kameran ofta ljuger, eller ger ett missvisande utsnitt av verkligheten, är ett centralt tema i ”Fantastic machine ...”, och filmen ger många prov på vad som pågår bakom eller bredvid bild i exempelvis tv-studior eller då nyhetsfotografer bevakar krig och katastrofer. Ingen förvånas väl av att det enorma jublet i Melodifestivalen inte är spontant, utan beror på att en uppvärmare eldar på publiken under nedräkningen till att direktsändningen ska starta. Men förbluffande är de bakom kulisserna-klipp som beslagtagits från terrorsekten IS. Mellan tagningarna till sin stenhårda rekryteringsvideo sitter soldaterna och garvar och kritiserar de klumpigt skrivna repliker de ska läsa upp, som vore det vilken filminspelning som helst. Och i en arkivintervju berättar Leni Riefenstahl på ålderns höst om de val av kameravinklar och objektiv som gjorde att nazisternas partidagar såg ännu större och pampigare ut än vad de i själva verket var.
Annons
Annons
Att vi med nätet har gått från konsumenter till att också vara producenter gör, gissar jag, att medvetenheten om hur mycket som är ljug och iscensättning är stor hos de som växt upp med Youtube och Tiktok. Här tror jag många äldre har mycket att lära av ”Fantastic machine ...”, medan de yngre får en historielektion.
Det finns ett pedagogiskt, ibland farligt nära pekpinneaktigt, drag över dokumentären, vilket retade en del amerikanska kritiker då den fick världspremiär på Sundancefestivalen tidigare i år (i stort fick filmen god kritik). Visst säger Danielson och Van Aertryck många självklarheter, men de gör det underhållande – och har ett brett tilltal för alla åldrar. För dem som oreflekterat låter sig matas av bildflödet från tv-skärmar och mobiltelefoner blir det nog en del aha-upplevelser. ”Fantastic machine ...” är en film som faktiskt alla borde se, ett avstamp för vidare diskussion.
Inbäddat innehåll
Häng med i vår kulturbevakning – gå in under ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!