Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så här jobbar vi med nativeannonsering – ”native advertising”

Native-annonser laddas till exempel generellt snabbare i din webbläsare. De är också lättare att dela och hitta tillbaka till. Formatet ställer också nya krav på tydlighet från vår och annonsörernas sida.
Det ska vara lätt att skilja på redaktionellt material och annonser. Vi märker alltid upp betalt innehåll, antingen som ANNONS eller SAMHÄLLSINFORMATION. Vi anger också alltid vem avsändaren – annonsören – är. Detta görs på minst tre ställen för varje annons: på förstasidor, ovanför annonsen och under annonsen. I delningar av våra nativeannonser på andra plattformar, som Facebook, ska det också tydligt synas att det rör sig om annonsmaterial och inte redaktionellt material.
Den redaktionella verksamheten är helt skild från annonsverksamheten. Den enda kopplingen som finns mellan dem är att chefredaktören får se och kan stoppa kommande annonspubliceringar.
• Redaktionens arbete påverkas inte av vilka annonser som publiceras eller inte publiceras. Annonsörer kan inte styra redaktionell nyhetsvärdering eller produktion.
• Ingen journalist på vår redaktion jobbar med både redaktionellt material och med annonser.
• Ingen annan på redaktionen än chefredaktörerna vet på förhand vilka nativeannonser som kommer att publiceras.
För att en native-annons ska få märkas ut som SAMHÄLLSINFORMATION snarare än ANNONS måste verksamheten som den berättar om vara offentlig verksamhet utan vinstintresse och utan kommersiella konkurrenter. Myndigheternas kommunikatörer som utformar materialet får också en särskild utbildning om bland annat tidningens publicistiska principer.
Vill du annonsera kan du läsa mer här.