Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
AnnonsIca Malmborgs

Lokala aktörer som samarbetat sedan 1950-talet

Den lilla mjölkbutiken som Arne och Ella Malmborg startade på Mariedalsvägen i Malmö 1954 har genom året vuxit till sex ICA Malmborgsbutiker i Malmö och Lund. Redan från början har det varit stort fokus på närproducerade livsmedel, vilket präglar butikerna än idag. Skånemejerier har under många år varit en trygg leverantör och samarbetet sträcker sig över flera generationer av handlare.

Håkan och Christopher.
– Ellas föräldrar var handlare i Börringe och Arne växte upp på en bondgård, så det föll sig egentligen ganska naturligt att mina föräldrar skulle starta en livsmedelsbutik. De hade både lämplig erfarenhet och goda kontakter med skånska gårdar, säger Christopher Malmborg, son till Arne och Ella Malmborg och köpman på ICA Kvantum Malmborgs i Limhamn.
I mjölkbutiken såldes det dagsfärsk mjölk och andra mejeriprodukter från lokala bönder, en tradition som Malmborgsgruppen har utvecklat och byggt vidare på under flera decennier. När Skånemejerier grundades 1964 var ICA Malmborgs bland de första att sälja deras produkter.

Ett hållbart samarbete

Tillsammans med Håkan Bengtsson som är affärsutvecklare på Skånemejerier minns Christopher Malmborg några av höjdpunkterna från åren som gått. Båda är överens om att nyckeln till det lyckade samarbetet är en bra dialog och ett gemensamt hållbarhetstänk som genomsyrar hela produktionskedjan, från gård till konsument. Den personliga kontakten har alltid varit viktig och att besöka butikerna så ofta som möjligt är något som Håkan Bengtsson även uppmanar dagens säljare till.
– Jag började som säljare på Skånemejerier 1983 och under flera år besökte jag Malmborgsbutikerna varje måndag för att lämna förslag på olika kampanjer. På så sätt byggde jag upp ett förtroende och blev bekant med alla i butikerna. Jag fick genast en bra kontakt med Arne Malmborg som på den tiden drev ICA Kvantum Malmborgs Caroli. Jag tror att han gillade mitt engagemang och min humor, säger Håkan Bengtsson med ett leende.
Efter många år i branschen känner Christopher Malmborg och Håkan Bengtsson varandra väl. Det har utvecklats till ett lönsamt samarbete som även förts vidare till deras söner: Sebastian Malmborg, inköpschef på ICA Kvantum Malmborgs i Limhamn, och Malte Bengtsson, säljare på Skånemejerier. Tack vare en god och rak affärsrelation delar Malmborgsgruppen och Skånemejerier en ömsesidig respekt och tillit som ständigt driver samarbetet framåt. Mejeriavdelningen är en av butikernas viktigaste kategorier.
– Förr hade vi betydligt färre produkter i sortimentet och mitt jobb handlade mest om att sälja in våra produktnyheter. Idag krävs det lönsamhetskalkyler och kampanjförslag. Men det är viktigt att ge nya produkter en chans och en strategisk plats i hyllan där de syns bra, säger Håkan Bengtsson.
ICA Malmborgs har alltid varit positiva till att testa och göra plats för nya produkter från Skånemejerier.
– För ovanlighetens skull sa ICA centralt nej när Skånemejerier ville införa kvarg i sortimentet, berättar Christopher Malmborg. Då var Malmborgsbutikerna bland dem som hjälpte till att prova produkten. Håkan Bengtsson ordnade en direktleverans av ett litet parti och det blev en jättesuccé.
I vanliga fall lanseras nya produkter endast tre gånger om året och det kan vara en ganska långdragen process. Men ICA Malmborgs insåg genast potentialen i produkten och lanserade kvarg i alla butiker inom ett par veckor.

Värnar om det lokala

Både Malmborgsbutikerna och Skånemejerier menar att hållbar mat handlar om helheten.
– En av våra viktigaste hållbarhetsfrågor är att arbeta för bästa möjliga djuromsorg och gårdarna som levererar till oss kontrolleras noga av våra egna revisorer och via tredjepartscertifiering . Vi jobbar också mycket med att kartlägga utsläppen av växthusgaser genom hela kedjan, för att kunna göra ständiga förbättringar. Klimatkollen är ett branschinitiativ som hjälper lantbrukare att mäta och minska sina klimatutsläpp, och under 2020 beslutade vi att ge våra 314 mjölkleverantörer i Skåne och södra Sverige ekonomisk kompensation för att delta. Det är ett arbete som har kommit långt sedan jag började, säger Håkan Bengtsson
Skånemejerier har under åren fortsatt att utveckla sina kvalitetsprodukter, som idag även inkluderar exempelvis Bravo juice och smoothies.
– Skånemejerier är en viktig partner för ICA Malmborgs, säger Christoffer Malmborg. Vi vill ha en lokal anknytning. Vår styrka ligger i samarbetet med lokala gårdar och odlare. Vi strävar alltid efter att våra butiker ska vara hållbara. Därför väljer vi leverantörer som håller hög standard när det gäller miljöarbete och djurhållning. Att välja närproducerat gör dessutom stor skillnad för koldioxidutsläppen.

Prisbelönta butiker

White guide green är en tävling och en kartläggning som lyfter de mest hållbara butikerna i olika svenska städer. Bedömningen grundas bland annat på personalens kunskap, certifiering, utbudet av ekologisk mat och dryck och försäljning av närproducerade livsmedel. Syftet är att hjälpa kunder att hitta butiker med ett hållbart och ansvarsfullt utbud, där personalen engagerar sig i social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. ICA Malmborgs Mobila blev årets mest hållbara butik 2020 och i Lund utmärkte sig båda Malmborgsbutikerna i år: ICA Kvantum Malmborgs Tuna och ICA Kvantum Malmborgs Clemenstorget, som båda hamnade i toppen. Resultatet från Malmö kommer i juni.
– ICA Malmborgs försöker alltid tänka ett steg längre än konsumenterna och ligga steget före alla andra när det gäller hållbarhetsfrågor. Det är något som vi verkligen brinner för, avslutar Christopher Malmborg.

Det här är en annons från Ica Malmborgs och inte en artikel från Sydsvenskans redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen