Staffan Storm hör Malmö operaorkester i premiärinspelning.
Else Marie Pade kunde skriva orkesterverk också Vad finns att ta med sig från 2022? Här är våra favoriter.
När kritikern själv får välja – här är årets musikStaffan Storm hör symfonier av en återupptäckt tonsättare.
Mirga Gražinytė-Tyla gör Weinberg full rättvisaStaffan Storm hör premiärinspelningar av verk från 40-talet.
Ruth Gipps låter det hotfulla höras i idyllenStaffan Storm tar del av sista biten av hennes produktion.
Nya inspelningar gör Emelie Mayer rättvisaStaffan Storm: George Crumbs är epokspecifik, ändå tidlös.
Den klassiska kvartetten sprängs sönder inifrånStaffan Storm hör en virtuos som ser till musikens helhet.
Ottensamer sätter inte sig själv i centrumHan går från klarhet till klarhet, skriver Staffan Storm.
Christian Lindberg genomlyser Petterssons symfonierStaffan Storm hör tjeckisk 1900-talsmodernism på toppnivå.
Mastodont-box fördjupar bilden av Karel AnčerlStaffan Storm hör två verk av en av Italiens största.
Sciarrinos musik är som skuggor och dagrar i förvandlingStaffan Storm hör andra symfonin i berlinska händer.
Lukasz Borowicz ger Alfvén skärpa i detaljernaHennes verk kommer till sin fulla rätt i nya inspelningar.
Peter Donohoe briljerar i Pejačevićs pianokonsertStaffan Storm hör oboistens modernistiska ”Lunea”.
Holligers opera är nyskapande retrospektivStaffan Storm imponeras av den österrikiska kompositören.
Olga Neuwirth skapar en egenartad klangvärld i ”Orlando” Staffan Storm ger högsta betyg till 97-åriga pianisten.
Slenczynska är inget mindre än sensationellHon utnyttjar pianots hela palett, skriver Staffan Storm.
Den lysande Rebeca Omordia presenterar afrikanska tonsättare Staffan Storm ser konstmusiken lyftas fram ur rysk skugga.
Ny app livar upp och hedrar den ukrainska musikhistorienStaffan Storm: Verken speglas i varandra på ett unikt sätt.
Förstklassigt när Berglund tolkar SibeliusStaffan Storm ser en fulländad version av ”Snödrottningen”.
Realismen är brutal när Abrahamsen gör opera av HC Andersens sagaStaffan Storm tar till sig en okonventionell tonsättare.
Anders Paulsson glänser i Eliassons symfoniStaffan Storm hör en problematisk och högklassig opera.
Simone Young bibehåller den dramatiska nerven hos HenzeMusik på helt ny nivå för Malmö Live, menar Staffan Storm.
Berliner Philharmoniker var en ren sensationStaffan Storm hör ett engagerat återbesök till 1800-talet.
Svensk orgelhistoria för musikvetenskapliga bibliotekNézet-Séguin gör symfonikern rättvisa, tycker Staffan Storm.
Superba tolkningar av Florence PriceStaffan Storm hör enastående versioner av Farrencs symfonier
Laurence Equilbey överträffar nästan allt Staffan Storm har tagit del av retrospektiv mastodont-box.
Glödande interpretationer av Riccardo MutiStaffan Storm hör ”Adagio for strings” i ursprungsversion.
Samuel Barbers soundtrack-klassiker som den ska spelasDirigenten får partituret att gnistra i all sin färgrikedom.
Mirga Gražinytė-Tyla ger brittisk 1900-talsmusik en matchStaffan Storm hör Schrekers opera, förbjuden under Hitler.
”Der ferne Klang” är modernismens revanschStaffan Storm lyssnar igenom två genomgripande jätteboxar.
Stravinsky var ständigt i stilistisk förändringStaffan Storm ger högsta betyg till retrospektiv box.
Hephzibah Menuhin är en gigant i eget namnStaffan Storm hör Tilson Thomas dirigera Bergs violinkonsert.
Alban Bergs orkestermusik i full mognadStaffan Storm hör den första inspelningen av de tonsatta Aspenström-dikterna.
Sandströms ”Uppbrott” har klassikerpotentialMen Mahler kastar sin skugga över sångsymfonin, menar Staffan Storm.
Stephan Genz ger röst åt Pendereckis kinesiska sångerStaffan Storm hör Erik Westbergs vokalensemble på nytt album.
Halléns ”Missa solemnis” är fantasifull men ojämnStaffan Storm har hört ett par nya album med musik av jubilaren.
500-årige Josquin des Prez sprider glans ännuStaffan Storm hör högklassig livemusik från Wigmore Hall i London.
Kammarmusiken trotsar pandeminStaffan Storm hittar riktiga fynd i Edward Gardners nya album.
Glöm allt ni trodde er veta om Franz LehárStaffan Storm hör modern gitarrmusik på toppnivå.
Mårten Falk höjer ribban för svensk gitarrmusikStaffan Storm dras med i Christian Lindbergs intensiva tolkning.
Petterssons monumentala symfoni vilar på Nerudas politiska diktningStaffan Storm skymtar ett art nouveu-klingande skimmer hos Vítězslav Novák.
Orkestersvit med raffinerad behandlingStaffan Storm hör Moskvasymfonikerna spela Alexander Mosolov.
Framgrävd symfoni med originella effekter Staffan Storm ser henne framföra verket i Thomaskyrkan i Leipzig.
Angela Hewitt ger Goldbergvariationerna en egen guldkantStaffan Storm ser och hör en elitorkester vid festspelen i Luzern.
Chailly fångar Rachmaninov bättre än någon annanStaffan Storm lyssnar på hennes tolkningar av Charles-Marie Widor och Louis Vierne.
Iveta Apkalna bemästrar Asiens största orgelStaffan Storm tar del av skånska Amanda Maiers äventyr i Leipzig.
När Maier mötte Smyth uppstod ljuv musikStaffan Storm hörde musik på Malmö Live som sällan spelas i Sverige.
Alma-kvartetten tog sig an armeniskt och amerikanskt i originellt programStaffan Storm hör en förhållandevis modern wienerklassiker, en Haydn för sin tid.
Paavo Järvi knuffar Franz Schmidts symfonier till verklig klassikernivåStaffan Storm är mindre förtjust när tonsättaren bullrar upp.
Christopher Rouse lät orkestern visa sin virtuosa sida