Sigrid Kahle om livet och dess val.
Sigrid Kahle om livet och dess val.Passagerarna på Michael Ondaatjes båtresa förblir anonyma, skriver Sigrid Combüchen.
Passagerarna på Michael Ondaatjes båtresa förblir anonyma, skriver Sigrid Combüchen.Boken
BokenSven-Eric Liedman har fina idéer för skolan men Sigrid Combüchen ser risker i
deras möte med…
Livets skolaReligionsfrihet måste grundas på en sekulär bas, skriver Sigrid Combüchen i ett svar till Per…
Ateism är inte tomhetSigrid Combüchen författare Nobelpriset i litteratur har inte delats efter att det gick till Josef…
Sigrid Combüchen författare Nobelpriset i litteratur har inte delats efter att det gick till Josef A…Johan Hakelius berättar om engelska damer.
Johan Hakelius berättar om engelska damer.Den digitala tidsåldern verkar inget hellre vilja än att skapa kaos ur
ordning. Daniel Kehlmann…
Världens kaosDen norske författaren Karl Ove Knausgårds rosade och risade självbiografiska
romansvit går…
KnausteoriSigrid Combüchen undrar om "Isleken" började som ett manus.
En svajig historiaIngeborg Bachmann var poet även när hon inte skrev poesi. Sigrid Combüchen har
med möda läst…
Med mannen som sjukdomEmmanuel Carrère spelar sig själv och fortsätter identitetsjakten i ”En rysk
roman”.
Jakten på den försvunna identitetenLars Ardelius är virtuos i det lilla formatet, tycker Sigrid Combüchen.
Halva tankar som berättar alltLars Ardelius är virtuos i det lilla formatet, tycker Sigrid Combüchen.
Halva tankar som berättar alltI Norge firar man det Hamsunska jubileumsåret med en självklar ambivalens. Men
måste man alltid…
Hamsun, sida för sidaFinns det någon kvar därute som verkligen läser nu när alla tvittrar, undrar
Sigrid Combüchen.
Vem läser nu?Två böcker med negation i titeln har Katja Timgren publicerat. ”Det jag inte
säger” belönades…
Fucking monotoniMalte Persons roman om 1700-talsprofilen Abraham Nicklas Edelcrantz är långt
ifrån en…
Malte Persons roman om 1700-talsprofilen Abraham Nicklas Edelcrantz är långt
ifrån en biografisk skildring. Sigrid Combüchen upplever texten som ett
kakofoniskt mummel av dåtid och nutid och häpnar över Perssons perfektion.